Den Haag, 23 oktober 2017
Wie zorgt ervoor dat de binnenstad van Den Haag en omgeving tijdens de aankomende renovatie van het Binnenhof een aansprekende en inspirerende trekpleister blijft? Dat is de uitdaging bij de ontwerpwedstrijd Binnenhof InsideOut, georganiseerd door FaberExposize in samenwerking met Dutch Design Week (DDW). Tot 1 juli 2018 kunnen creatieve professionals een verrassend concept inzenden dat de bakermat van de Nederlandse democratie de komende jaren zicht- en voelbaar houdt.
Het complete Binnenhof – met onder andere de Eerste en Tweede Kamer, Ridderzaal en het Torentje – verdwijnt vanaf 2020 ruim vijf jaar achter steigers voor een renovatie. De ontwerpwedstrijd Binnenhof InsideOut is erop gericht het centrum van de Nederlandse democratie tijdens de renovatie op een andere manier aansprekend voor het voetlicht te brengen. Zowel fotografen, architecten, grafisch ontwerpers als productontwerpers, inclusief studenten aan de betreffende vakopleidingen, worden uitgedaagd om een visueel concept te bedenken voor de openbare ruimte rondom het Binnenhof. Een innovatief concept dat een publieksattractie op zichzelf is en mensen gedurende de renovatie gaat verrassen.
Naast de beoordeling van elke inzending door een onafhankelijke jury, maken de deelnemers kans op een prijs of eervolle vermelding, kan een inzending onderdeel worden van de geplande tentoonstelling tijdens DDW 2018 en bestaat de kans dat een ingezonden concept daadwerkelijk gerealiseerd wordt.
Visualiseren
Binnenhof InsideOut wordt georganiseerd door FaberExposize, in samenwerking met Dutch Design Week en de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). “Het Binnenhof heeft een enorme symbolische waarde voor Den Haag, voor het land en onze democratie”, aldus Eric Verkerk van initiatiefnemer FaberExposize. “Met deze wedstrijd willen we creatief Nederland prikkelen om die waarde verrassend te visualiseren, met de hele historische binnenstad als uniek podium. En om daarbij de mogelijkheden van verschillende technieken zo verrassend mogelijk te benutten.”
Het Binnenhof is het oudste parlementaire gebouw van Europa dat nog steeds in gebruik is. Met 800 jaar geschiedenis herbergt het Binnenhof een schat aan verhalen, intriges en historische momenten. Binnenhof InsideOut wil die letterlijk van binnen naar buiten halen. Gevraagd wordt om een origineel concept dat de historie zichtbaar en voelbaar maakt, en tegelijkertijd relevant en actueel is. Ook moet het concept voldoende aanknopingspunten bieden voor bijvoorbeeld ondernemers, musea, theatermakers en kunstenaars.
Tentoonstelling
De inzendtermijn loopt tot 1 juli 2018. Inzendingen in de categorieën: professionals en studenten. De jury wordt voorgezeten door Hedy d’Ancona. Voor de winnende ontwerpen zijn geldprijzen beschikbaar van 500 tot 5.000 euro. Beoordelingscriteria zijn behalve originaliteit ook de ideeën voor de uitvoering en het gebruik van materialen, technieken en media. Tijdens de Dutch Design Week 2018 komt er een tentoonstelling van een selectie van inzendingen, prijswinnaars en eervolle vermeldingen.
Realisatie
Of een inzending ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt, staat los van het oordeel van de jury. Dit laat initiatiefnemer van de ontwerpwedstrijd, FaberExposize, over aan het Kernteam Omgeving Binnenhof waarmee nauw contact wordt onderhouden. Dit team, dat ook deel uitmaakt van de jury, is verantwoordelijk voor een aantrekkelijk omgevingsprogramma tijdens de renovatie voor alle doelgroepen van de betrokken partijen die zij vertegenwoordigt: variërend van de bewoners van de binnenstad, tot de internationale bezoeker van Den Haag.
Kijk voor meer informatie over de opdracht, het wedstrijdreglement en de inschrijvingsprocedure op www.binnenhofinsideout.nl.
Partners
FaberExposize stelt zichzelf ten doel om haar klanten te helpen bij het creëren van een sfeer en het communiceren van een boodschap. Met haar kennis, ervaring en breedte van large format printing, visual imaging, en haar producten en diensten stelt zij klanten in staat om hun communicatiedoelen te bereiken.
Dutch Design Week is het grootste designevenement van Noord-Europa. Elk jaar presenteren ruim 2.500 ontwerpers in Eindhoven hun werk aan naar verwacht wordt dit jaar zo’n meer 300.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Kenmerkend voor de Dutch Design Week is de sterke focus op de toekomst, experimenteerdrang, en het sterke geloof in het probleemoplossend vermogen van ontwerpers.
https://binnenhofinsideout.nl
https://www.faberexposize.nl
http://www.ddw.nl
Dit is een origineel bericht van Binnenhof InsideOut!