Amsterdam, 30 oktober 2023 - Veel mensen hebben de neiging om Zweden te verwarren met Zwitserland. Zelfs de best opgeleide en machtigste mensen ter wereld kunnen de twee landen niet uit elkaar houden. Elk jaar googelen 120.000 mensen zelfs de vraag: "Zijn Zweden en Zwitserland hetzelfde?". Vastbesloten om voor eens en voor altijd een einde te maken aan de verwarring stelt Visit Sweden nu acties voor.
Bekijk hier het voorstel van Zweden naar Zwitserland: Welkom in Zweden (niet Zwitserland)
Fotocredits Visit Sweden
Zweden wil een eind maken aan de verwarring met Zwitserland
Na decennia van verwarring is Zweden het zat om verward te worden met Zwitserland. En Zwitserland is het waarschijnlijk net zo zat om met Zweden verward te worden. Wereldreizigers, wereldleiders, de New York Stock Exchange en popsterren hebben het allemaal gedaan. De helft van de Amerikanen weet het verschil niet tussen Zweden en Zwitserland en een derde van de Britten denkt dat ze hetzelfde land zijn.
Er gebeuren vreemde dingen als je twee landen door elkaar haalt
Er gebeuren vreemde dingen als je de twee landen met elkaar verward. Zo werd in 2019 tijdens een internationale ijshockeywedstrijd het Zweedse volkslied gespeeld voor het Zwitserse team SC Bern. Ook de Zweedse skicrosser en bronzen medaille winnaar Erik Mobärg keek vreemd op toen hij dit jaar tijdens de prijsuitreiking van het WK Ski Cross de Zwitserse vlag achter zich zag hangen.
Sommige verwisselingen hebben zelfs levens veranderd. Zo is er het verhaal van de Zweedse Anna. Haar Arubaanse moeder was eind jaren zestig onderweg naar Zwitserland. In plaats daarvan belandde ze in Zweden, waar ze hulp kreeg van een aardige Zweed die goed Engels sprak. Deze man werd later Anna's vader. “Elke keer als ik aan het verhaal van mijn vader en moeder denk, krijg ik kippenvel. Ik heb mijn leven te danken aan deze verwarring," aldus de Zweedse Anna.
Zweden stelt concrete maatregelen voor
Daarom doet Visit Sweden, het Zweeds Bureau voor Toerisme nu een handreiking naar hun Europese vriend in een nieuwe campagne. De ambitie is om een duidelijk onderscheid te maken tussen de twee landen door te bepalen wie waarover praat. Het pleidooi van Zweden is eenvoudig: "Wij communiceren dingen als zandbanken, rooftopbars en stilte. Zwitserland richt zich op banken, bergtoppen en geluiden zoals jodelen". Het eerste ontwerp van de officiële regeling tussen Zweden en Zwitserland is gepresenteerd en Visit Sweden hoopt deze ondertekend te krijgen - maar staat open voor discussies.
Fotocredits: Visit Sweden
Zweden biedt een ander soort luxe
Dit voorstel belicht met een beetje humor en een knipoogje de dingen die reizigers in Zweden aantrekken. "Als mensen moeite hebben om onze twee landen uit elkaar te houden, moeten we ze helpen. We kunnen de namen van onze landen niet veranderen, maar we kunnen wel duidelijker zijn. Zweden biedt een ander soort luxe, dus we denken dat het tijd is om te beslissen wie wat promoot. We wachten nog op een officiële reactie, maar we hopen dat Zwitserland met ons wil onderhandelen over deze belangrijke kwestie. Hopelijk kunnen we tot een overeenkomst komen," aldus Susanne Andersson, CEO van Visit Sweden.
"Het volledige voorstel lezen en ondertekenen kan hier: https://visitsweden.nl/zweden-niet-zwitserland/ Hopelijk weten toeristen voor eens en altijd dat ze Zweden bezoeken (en niet Zwitserland)".
Youtubelink: https://www.youtube.com/watch?v=Jq6Mi_qDNDQ’
Website: https://visitsweden.nl/zweden-niet-zwitserland/
Over Visit Sweden
Visit Sweden is de officiële vertegenwoordiging van de Zweedse regering in de Benelux om Zweden als toeristische bestemming in de markt te zetten. Onze visie is om Zweden in 2030 de meest duurzame en aantrekkelijke reisbestemming ter wereld te maken. Een duurzame reisbestemming gebaseerd op innovatie. Meer dan ooit moeten doelgerichte reizen zinvol en bewust zijn. Ze moeten duurzame waarde creëren voor onze gasten, de lokale gemeenschap en onze planeet. Welkom in Zweden.