Opschalen en weer aanschuiven; Het Nationale Theater kijkt uit naar een nieuw seizoen

13 JUL 2021 15:41 | Het Nationale Theater

Het Nationale Theater verheugt zich na bijna anderhalf jaar corona op een nieuw toneelseizoen. Een seizoen dat in het teken staat van de wederopbouw. Het mogelijk maken van duizenden betekenisvolle live ontmoetingen tussen de maker en zijn publiek in Den Haag en in het land. Zonder publiek bestaat theater immers niet. De eerste première is de overweldigende marathonvoorstelling Trojan Wars, die startklaar was aan het begin van de eerste lockdown. Ook de Leedvermaak trilogie is eindelijk voor het eerst in het geheel te zien. Theu Boermans neemt afscheid als huisregisseur met OustFaust, een nieuwe Faustbewerking door Tom Lanoye. Eline Arbo regisseert Yerma van Federico Garcia Lorca en Erik Whien regisseert Hebriana van Lars Norén. The Nation schittert nog een laatste keer op de planken in Den Haag en in het land.

Naast Trojan Wars gaan dit seizoen ook Supernormaal (5+), Oma is een avatar (8+) en Zus van (14+) van HNTjong in première. De drie coproducties van dit seizoen zijn De zaak Shell, A seat at the table en Priemgeval. Ook dit seizoen worden de producties verrijkt met integrale contextprogramma’s. Dit totale pakket aan aanbod brengt Het Nationale Theater met nog meer mensen in contact. In de zalen en klassen in Den Haag maar ook in het land.

Twee uitgestelde marathons nu eindelijk in première

Bijna twee jaar nadat de repetities begonnen, zien dit seizoen twee langverwachte producties alsnog het daglicht. Najaar 2021 gaat Trojan Wars in première, Peer Wittenbols’ herschrijving van de Trojaanse oorlogen, in een regie van Noël Fischer. Een vloer vol acteurs en dansers neemt jong en oud publiek mee naar de Turkse slagvelden (want dáár lag Troje), die nog altijd verdacht veel lijken op de slagvelden van nu. We zien hoe oorlogen trauma’s slaan, maar ook vriendschappen smeden. Deze lijn loopt door in de andere grote marathon in voorjaar 2022: de Leedvermaak trilogie van Judith Herzberg (regie Eric de Vroedt). Hoewel er over de Tweede Wereldoorlog niet gesproken wordt, zien we hoe verschillende generaties van twee families gedurende drie decennia worstelen met de doorwerking van trauma’s. Vreemd genoeg was de hele trilogie - Leedvermaak, Rijgdraad en Simon – niet eerder in Nederland te zien. In nauw overleg met de schrijfster werd een bewerking gemaakt, waardoor het hele familieverhaal op één avond getoond kan worden.

Volle ruimte voor de vrouwelijke stem

Een rode draad in het theaterseizoen 2021-2022 van Het Nationale Theater wordt gevormd door krachtige vrouwen. Na decennia waarin vooral mannelijke personages ‘center stage’ kregen, pakt nu de vrouwelijke stem de volle ruimte. Allereerst door vrouwelijke hoofdpersonages als Yerma (Mariana Aparicio Torres) uit het gelijknamige Yerma, Lea (Tamar van den Dop) uit Leedvermaak en de zussen Anna, Lena en Britt-Marie (Soumaya Ahouaoui, Keja Klaasje Kwestro, Jacqueline Blom) uit Hebriana. Maar ook door tegen de rollen in te casten: waarom zouden Griekse legeraanvoerders in Trojan Wars niet door een vrouw gespeeld kunnen worden? Of Faust in Oustfaust (Romana Vrede)?

OustFaust 

Speciaal voor Theu Boermans en Het Nationale Theater schreef Tom Lanoye een duizelingwekkende nieuwe Faustbewerking, OustFaust. Hoewel hij Goethe op de voet volgt, grijpt Lanoye alle vrijheid om de klassieke Faust uit te drijven: ‘to oust’ zoals de Engelsen zeggen. Met de keuze voor Romana Vrede als Faust, staan alle verhoudingen op scherp. Mark Rietman vertolkt de rol van Mafisto.

Hebriana

Erik Whien regisseert Lars Noréns Hebriana, een genadeloos en herkenbaar Zweeds familiedrama over drie zussen die een jaar na hun vaders dood de stand van hun leven opmaken. Terwijl de twee oudste zussen een geslaagd leven leiden, woont hun jongste zusje Britt-Marie die Hebriana genoemd wil worden, in een psychiatrische inrichting. Maar zijn de oudste zussen wel echt gelukkig? Of heeft Hebriana als enige de sleutel tot het goede leven in handen?

Yerma

Met het poëtische Yerma van Federico Garcia Lorca maakt Eline Arbo haar debuut als huisregisseur bij Het Nationale Theater. Twee jaar zijn Yerma en Juan getrouwd. Juan lijkt tevreden met wat hij bezit: zijn huis, zijn schapen, zijn land. Maar Yerma is ongelukkig. Zij verlangt naar een vrij en hartstochtelijk leven. De eenzaamheid verstikt haar. De zwangerschap van haar vriendin Maria en de aantrekkingskracht tot jeugdvriend Victor confronteren haar met een existentiële leegte. Jaren verstrijken en Yerma raakt geobsedeerd door de gedachte dat een kind haar leegte zal vullen. Haar relatie met Juan komt onder steeds grotere druk te staan, tot ze uiteindelijk een dramatische daad verricht.

The Nation

Op verzoek van velen komt The Nation nog eenmaal terug in de lente van 2022. Vijf jaar geleden werd deze voorstelling, geschreven en geregisseerd door Eric de Vroedt, bekroond met vele sterren en geëerd met de Toneelschrijfprijs. Het driedelige toneelstuk gaat over de elfjarige Ismael uit de Haagse Schilderswijk die spoorloos is verdwenen. Zijn verdwijning vormt de aftrap voor een koortsachtige zoektocht door alle lagen van onze op hol geslagen multiculturele samenleving Een razendsnelle voorstelling over beeldvorming en identiteit.

HNTjong

Naast Trojan Wars brengt HNTjong nog vier producties. De voorstelling Tori (6+) gebaseerd op het bekroonde boek van Brian Elstak i.s.m. Karin Amatmoekrim komt terug naar het theater. Hiphop, graphic design én theater komen samen in deze voorstelling vol animaties met live DJ beats. Theatermaker Loek de Bakker maakt de ontroerende muzikale voorstelling Supernormaal (5+) met een hartverwarmende knipoog naar iedereen die zich wel eens anders voelt. Want soms is buiten de lijntjes kleuren het allerleukste wat er is. Regisseur Eva Line de Boer maakt de snelle en actuele voorstelling Oma is een avatar (8+) en neemt je mee in haar fascinatie voor rituelen rondom rouwen en de dood. Ze vertelt daarover: “Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het bespreekbaar maken van de dood. We gaan er vaak krampachtig mee om; alsof het geen onderdeel van het leven mag zijn.” Tot slot regisseert Belle van Heerikhuizen het wereldwijde theatersucces Zus van (14+) van Lot Vekemans, gebaseerd op de mythologische Ismene, de zus van Antigone en dochter van Oedipus. Deze solo wordt gespeeld door Yela de Koning op zolders, in studio’s en andere bijzondere ruimtes binnen het theater.

Ensemble 

Het Nationale Theater staat onder artistieke leiding van Eric de Vroedt, HNTjong onder artistieke leiding van Noël Fischer. Per komend seizoen treden Eline Arbo en Erik Whien aan als huisregisseur voor de periode 2021-2024. Theu Boermans neemt in 2022 afscheid als huisregisseur. Het ensemble bestaat uit Soumaya Ahouaoui, Mariana Aparicio Torres, Bram Coopmans, Tamar van den Dop, Hein van der Heijden, Antoinette Jelgersma, Yela de Koning, Rick Paul van Mulligen, Emmanuel Ohene Boafo, Mark Rietman, Betty Schuurman, Joris Smit, Jaap Spijkers en Romana Vrede.

Meer binnen deze rubriek