Van zonnepaneleninstallateur naar duurzaamheidspartner: De Duurzame Jongens gaan door

10 MRT 2025 08:50 | Web Wings B.V

De energietransitie vraagt om meer dan alleen zonnepanelen. De Duurzame Jongens hebben dat inzicht al vroeg omarmd en zetten, na jaren van voorbereiding, in 2025 een grote stap vooruit: een rebranding waarmee zij zich definitief positioneren als duurzaamheidspartner - voor nu én de toekomst.

Een transitie met visie

“Verduurzaming stopt niet bij zonnepanelen. Wij willen klanten stap voor stap meenemen in het grotere geheel,” vertelt Wilco Mikic, Commercieel Manager bij De Duurzame Jongens. “Zonnepanelen zijn vaak de eerste aankoop, maar het gaat er uiteindelijk om hoe je energie zo slim en efficiënt mogelijk gebruikt. Daarom bieden we ook thuisbatterijen, warmtepompen en airco’s aan, zodat klanten echt onafhankelijk kunnen worden van het energienet.”

Milieubewustzijn speelt hierbij een grote rol. “Duurzaamheid gaat niet alleen over besparen op je energierekening, maar ook over je impact op de planeet.”

Waarom deze stap?

De energietransitie is in volle gang, maar tegelijkertijd is er veel onduidelijkheid bij consumenten. Regelgeving verandert, subsidies worden aangepast en de informatie is tegenstrijdig. “De eindklant wordt continu van links naar rechts bewogen door politieke en media-invloeden,” legt Wilco uit. “Wij vertalen de marktontwikkelingen en zorgen ervoor dat klanten begrijpen hoe ze hun energieverbruik optimaal kunnen benutten.”

“Veel mensen denken: ‘Ik heb zonnepanelen, dus ik ben klaar.’ Maar dat is slechts het begin,” zegt Wilco. “Onze rol is om hen te begeleiden, inzicht te geven in de beste keuzes voor hun situatie en te helpen bij duurzame investeringen. We willen niet achter de feiten aanlopen, maar juist voorop blijven lopen.”

Hobbels op de weg

2024 was een bewogen jaar, zowel voor de markt als voor De Duurzame Jongens. “De voortdurende discussies over de salderingsregeling en de komst van nieuwe wetgeving zorgden voor veel onzekerheid bij klanten,” vertelt Wilco. “Mensen wisten niet waar ze aan toe waren, en wij ook niet altijd. Dat leidde tot veel weerstand in de sector.

Daarnaast betekende de groei van het bedrijf dat er fors geïnvesteerd moest worden in het omscholen van personeel. “Van zonnepanelen naar airco’s, van airco’s naar warmtepompen en nu naar thuisbatterijen. Dat was een uitdaging, maar het heeft ons ook sterker gemaakt. Nu zijn we klaar voor de volgende fase.”

Eigen koers varen

De focus in 2025 ligt op slimme energieoplossingen en zelfvoorzienend wonen. “Handelen op de energiemarkt is een trend waar veel bedrijven op inspelen,” zegt Wilco. “Wij kiezen bewust voor een andere koers. In samenwerking met Sunergy bieden we een dynamisch energiecontract en het Home Energy Management System (SlimmeRik) zorgt dat de overtollige stroom efficiënt wordt ingezet of teruggaat aan het net.”

Hierbij draait het om slim gebruik van energie in eigen huis. “We richten ons op zelfconsumptie: de stroom die je opwekt, optimaal inzetten voor eigen gebruik. Dat kan met thuisbatterijen, maar ook door warmtepompen en airco’s slim aan te sturen. Pas als er te veel opgewekte energie is, kijken we naar verkoop of andere strategieën.”

“We richten ons op slim gebruik van energie in eigen huis: stroom opslaan en op het juiste moment verbruiken. Dat is de toekomst.”

Een nieuw hoofdstuk

De rebranding van De Duurzame Jongens wordt in 2025 uitgerold en markeert een nieuwe fase. Wilco licht toe: “Het is een strategische keuze om ons nog krachtiger te positioneren als de duurzame partner van nu en de toekomst. We willen de eerste naam zijn waar mensen aan denken als ze verduurzaming overwegen.”

Naast de uitbreiding van de dienstverlening zet het pioniersbedrijf uit Sittard ook in op kennisdeling. “We organiseren informatieavonden, houden klanten op de hoogte via nieuwsbrieven en delen de nieuwste trends via social media. De energietransitie is complex, en wij zien het als onze taak om consumenten en bedrijven hierin wegwijs te maken.”

Stip op de horizon

Waar staan De Duurzame Jongens over vijf jaar? “We willen dan een landelijke speler in Nederland zijn,” zegt Wilco. “Daarnaast dromen we van een mooi project waarin we een volledig off-grid huis realiseren, los van het energienet. Zo laten we zien dat waar we in geloven écht mogelijk is.”

Naast onze groeiambities vinden we maatschappelijke impact enorm belangrijk. “Niet alleen hier, maar ook in landen waar toegang tot elektriciteit niet vanzelfsprekend is,” benadrukt Wilco. “Daarom willen we ons inzetten voor gemeenschappen die duurzame energieoplossingen het hardst nodig hebben.”

Wilco’s boodschap aan bedrijven en particulieren die nog twijfelen? “Je doet dit niet alleen. Verduurzaming is iets wat we samen moeten doen. Natuurlijk brengt elke verandering uitdagingen met zich mee, maar als we vooruit willen, moeten we die transitie met z’n allen aangaan. En dat is precies waar wij bij helpen.”

Meer binnen de rubriek Klimaat, milieu en duurzaamheid