Als je goed kijkt, zie je al steeds meer trekkers met een kenteken rondrijden. Maar ook alle motorrijtuigen met beperkte snelheid, ofwel MMBS’en, moeten voor 1 januari geregistreerd worden. Zoals omgekeurde personenvoertuigen bijvoorbeeld. Jelle Ripping uit Bleiswijk heeft ze allebei – met registratie inmiddels! “Prima te doen.”
Jelle (17) is opgegroeid op een groot erf. Al vroeg zat hij op de trekker en werkte hij op de shovel, maar dat was voor hem niet genoeg. Jelle wilde een ander soort voertuig besturen en was op zoek naar iets anders “dat een beetje leuker is dan een brommer of een scooter”.
Uiteindelijk is hij door YouTubefilmpjes te kijken op het idee gekomen om een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) te kopen. Veel van de aangeboden MMBS’en zijn bestelbussen, maar die wilde Jelle niet. Toevallig kwam hij een BMW uit de 5-serie tegen die zo was aangepast dat hij niet harder dan 45 km/uur rijdt. Jelle was meteen verkocht. De (inmiddels) oldtimer is precies wat Jelle zocht: uniek.
Op zijn vijftiende heeft Jelle de BMW 5 gekocht. Het was al een MMBS-voertuig, want omkeuren van personenauto naar MMBS mag inmiddels niet meer. Op zijn zestiende heeft hij zijn trekkerrijbewijs gehaald en sindsdien rijdt hij met trots in zijn MMBS. Hij rijdt er dagelijks mee naar zijn werk. Dat was dan ook de reden waarom hij zijn auto, die hij Snelle Jelle noemt, direct heeft geregistreerd toen twee maanden geleden het mechanisatiebedrijf voor zijn trekker een e-mail stuurde over de registratieplicht. “Na die e-mail ben ik gaan uitzoeken hoe het zit met mijn auto en toen bleek uit de keuzehulp van de RDW dat ik die moest registreren”.
Het registratieproces verliep vlekkeloos en is volgens Jelle “prima te doen”. Hij heeft zijn trekker en MMBS gelijk geregistreerd. “Puur omdat ik de ruimte nodig heb, mocht er vertraging oplopen bij het registratieproces. Ik heb mijn BMW 5 namelijk nodig om naar werk te gaan”. Na de registratie en de ontvangst van het kenteken, heeft hij zijn kenteken doorgegeven aan de verzekeraar.
Jelle is een monteur in hart en nieren. Momenteel is hij vrachtwagenmonteur in opleiding, maar zelf heeft hij al de nodige ervaring met het opknappen van zijn BMW 5 en trekker. Als hij zijn autorijbewijs heeft gehaald, wil hij zijn MMBS weer op kenteken zetten. Hij is zich ervan bewust dat dat niet vanzelf gaat, want sinds 2014 heeft zijn auto geen apk of ander onderhoud gehad. “Voor een MMBS is dat niet verplicht. Daarom vind ik het goed dat de registratieplicht komt. Zo krijg je een beetje zicht op wat voor soort voertuigen er rondrijden op de Nederlandse wegen en dat is voor de veiligheid zeker een pluspunt”.
Dit is een origineel bericht van RDW
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
22 NOV 2024
22 NOV 2024