'Met elke Tesla Model 3 die naar het buitenland gaat gooien we 20.000 euro subsidie weg'

13 FEB 2025 09:20 | ING
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Erik Slaaf

Aanleiding:
Autotelex: restwaarden van EV’s dalen, PHEV’s beleven korte opleving | Automotive Online

In januari zijn 3.383 elektrische tweedehands auto’s uit Nederland geëxporteerd. Daartegenover staan 945 geïmporteerde elektrische auto’s. De Tesla Model 3 heeft hierin met de export van 1.524 stuks een groot aandeel. 

Dat zoveel elektrische auto’s ons land verlaten is vanuit duurzaamheidsoogpunt zonde. Maar ook financieel gezien doet het pijn. Een Tesla Model 3 uit 2019, die vijf jaar in de lease heeft gezeten, heeft de belastingbetaler 20.000 euro aan bijtellingskorting gekost. Voor dit bedrag hebben deze auto’s vijf jaar in Nederland gereden, terwijl ze nu voor een lager bedrag en een langere periode in het buitenland gaan rondrijden.

Lage bijtelling zorgde voor gewenste groei elektrische auto

Om de CO2-reductietargets te behalen is het belangrijk dat de uitstoot van personenauto’s, welke goed zijn voor 10 procent van de Nederlandse CO2-uitstoot, omlaag gaat.

Om het gebruik van elektrische auto's te stimuleren, besloot de overheid in de beginjaren om voor deze voertuigen slechts 4 procent bijtelling te rekenen in plaats van de gebruikelijke 22 procent. Toen Tesla in 2019 de eerste elektrische middenklasse op de markt bracht was het dan ook meteen raak. Het aantal verkochte elektrische auto’s steeg naar 61.900 (+158 procent), waarbij de Tesla Model 3 goed was voor bijna de helft van deze verkopen (29.922).

Stimulering elektrische occasions te vroeg stopgezet

Omdat de gunstige bijtellingsregel vijf jaar geldig was en leasecontracten vaak dezelfde duur hadden, kregen autoleasemaatschappijen de afgelopen maanden veel elektrische voertuigen terug. Door deze piek, in combinatie met het verhogen van de wegenbelasting en het opheffen van de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s, ligt de vraag aanzienlijk lager dan het aanbod.

Hoewel het gebruikelijk is dat ex-leaseauto's naar het buitenland gaan, is het vertrek van deze elektrische varianten zonde voor de met subsidies gestimuleerde verduurzaming van ons wagenpark, die we hiermee weggeven. Het lijkt er op dat we de leaserijder voldoende hebben gestimuleerd. Maar de occasionrijder, die het stokje moet overnemen, krijgt nagenoeg niets.

Erik Slaaf is sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking

Meer binnen de rubriek Auto’s en motoren