Het kan om verschillende redenen van belang zijn om te weten wat er in de papieren media en op het internet gepubliceerd wordt. Omdat je op de hoogte wilt blijven van de laatste ontwikkelingen in de branche waar je werkt bijvoorbeeld. Maar ook als je wilt weten hoe je eigen merk of producten ontvangen worden door de consument, is het goed daar alles over te volgen. Maar met zoveel publicaties op een dag, in online kranten, blogsites en ook nog eens via de social mediakanalen, kan dat lastig zijn. Daarvoor schakel je de Media Info Groep in.
Welke soorten media worden gevolgd?
Een grote bron van informatie is natuurlijk het internet, aangezien het een stuk eenvoudiger is om een artikel online te plaatsen dan op papier te laten drukken. Dus alle relevante websites die met je vakgebied te maken hebben, of die onderwerpen behandelen die overeenkomen met de werkzaamheden van jouw bedrijf, worden door Media Info Groep opgenomen in het zoekbestand. Maar daarnaast worden alle kranten en tijdschriften in Nederland die op papier worden gedrukt, door een leesteam dagelijks doorgenomen. Dankzij nieuwe technieken kan bij de Media Info Groep ook het gesproken materiaal van radio, televisie en podcast omgezet worden naar geschreven tekst. En dus worden ook deze uitzendingen voor je geanalyseerd. Tot slot monitoren zij natuurlijk ook de bekende social mediakanalen.
Wat gebeurt er met de verzamelde gegevens?
Je kunt om verschillende redenen gebruikmaken van de diensten van de Media Info Groep. Vaak is het om te volgen hoe je product in de markt ligt. Wordt erover gesproken, wat is het gevoel van de consument erbij en wie hebben er belangstelling voor? Als je dit weet, kun je daar weer op inspringen bij het ontwikkelen van je marketingstrategie of voor de introductie van nieuwe producten. Daarom krijg je dagelijks een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. En als het bekend is, wordt daar ook bij vermeld wat de waarde van de artikelen is. Dus als je een product via social media hebt gepromoot of een influencer heeft er aandacht aan besteed, dan zie je ook direct wat het bereik is geweest. Dat maakt het interessant omdat je zo weet of deze manier van communiceren werkt voor jouw product ten opzichte van jouw doelgroep.
Een concrete invulling van je bedrijfsstrategie
Dankzij de tools die de Media Info Groep je kan bieden heb je verschillende mogelijkheden ter beschikking om een goede analyse te maken van je marketing- en bedrijfsstrategie. Je kunt op deze manier je budget voor het promoten van je producten per soort media efficiënt invullen en ook verantwoorden. Bovendien kun je bijvoorbeeld beter bepalen welke online kranten door jouw doelgroep gelezen worden en op welke social media de meeste reacties komen. Ook kun je met het monitoren van de Media Info Groep de publicaties van de concurrenten in de gaten houden. Want de zoekopdracht hoef je natuurlijk niet te beperken tot alleen jouw eigen bedrijfsnaam en specifieke producten. Je kunt dit bij de Media Info Groep invullen zoals je zelf wilt, wat voor jouw bedrijf relevant is. Het is zelfs mogelijk om logo's te detecteren. Dus als je een landelijk evenement sponsort, kan Media Info Groep je precies vertellen of je logo in beeld geweest is en hoe lang.
Dit is een origineel bericht van Media Info Groep