NXTminds heeft als eerste Nederlandse bedrijf zijn merkidentiteit en logo door kunstmatige intelligentie (AI) laten ontwerpen. De huisstijl, met een logo van een uil met tentakels, is gecreëerd met hulp van verschillende AI-programma’s door AI creative director & AI artist Rodger Werkhoven en merkstrateeg Bob van der Lee. Met dit ontwerp krijgt de nieuwe flex intermediair voor IT-, Data- en AI-professionals een visuele identiteit die zowel edgy als charismatisch is.
NXTminds helpt als intermediair klanten met digitale transformaties door experts te vinden die tijdelijke ondersteuning bieden op het gebied van IT, data en AI. Daarnaast bouwt NXTminds aan een AI-gemeenschap van professionals en past het AI toe op interne processen waar dat zinvol is. Volgens Edwin Gierstberg, CEO van NXTminds, was het ontwerpen van hun merkidentiteit met behulp van AI als eerste Nederlandse organisatie "een logische stap".
Bij het genereren van uitkomsten door middel van een AI-machine is menselijke input nodig. De prompt, de opdracht aan de AI-tool, is hierbij belangrijk. Zo moeten kernwaarden als merkpersoonlijkheid en archetype worden vastgesteld en uitgelegd. Het team begon daarom met een inspiratiesessie waarin werd besproken waar NXTminds voor staat en welke diensten het levert. Afgesproken werd dat de merkidentiteit van de intermediair prikkelend, vernieuwend en van deze tijd moet zijn en deskundigheid moet uitstralen. Werkhoven en Van der Lee gingen aan de slag en al snel werden er met hulp van verschillende AI-programma’s meerdere slogans bedacht. Uiteindelijk viel de keuze op ‘We are the NXTminds’.
De eerste beelden ontstonden na een opdracht aan AI-visualisatietool Midjourney. Dat waren meerdere persoonlijkheden, elk met een mix van kleuren en texturen, die veelzijdigheid en vooruitstrevendheid symboliseren. Met de nodige bijsturing en aanpassingen werd zo het eerste deel van de merkidentiteit ontwikkeld. AI-artiest Bob van der Lee legt uit: "De merkvisie omarmt diversiteit en non-binariteit, met zachtere kleuren die zich onderscheiden van de gebruikelijke masculiene branding. De kunst was vooral hoe weg te blijven van de stockbeelden van nullen en enen en afbeeldingen van hersentjes."
Uit de inspiratiesessie kwam dat NXTminds als gids opereert. Werkhoven en Van der Lee namen dit mee in het proces. "Toen ik AI vroeg welke dieren dat zouden uitstralen, kreeg ik twee dieren als antwoord. De uil, het symbool van kennis en wijsheid die zijn hoofd 360 graden kan draaien en de octopus met haar flexibele tentakels en meerdere breinen. Zo ontstond de 'octo uil'. Een icoon dat ingezet kan worden als logo, maar ook omarmd kan worden door de nog te bouwen gemeenschap van AI-experts."
NXTminds is enthousiast over het resultaat en ook de werkwijze. “Het beste van de mens en machine zijn hierbij gecombineerd”, vertelt Edwin Gierstberg. "Precies wat we met NXTminds willen bieden aan onze klanten: professionals die vooroplopen in het bouwen, implementeren en toepassen van nieuwe technologie." Ook Vera Schut, COO van NXTminds, is tevreden: "We waren meteen enthousiast over die kleuren en hoofden die vooruitkijken. Vooral de kleuren en de symboliek van de verschillende vooruitkijkende 'minds' vinden we goed bedacht."
Dit is een origineel bericht van NXTMinds