Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Amsterdam wil ‘dark stores’ van flitsbezorgers definitief weren uit woonwijken - NRC
Flitsbezorgers hadden de wind lange tijd in de zeilen. Maar er verschijnen donkere wolken aan de hemel. Zo zijn flitsbezorgers Getir, Gorillas en Zapp van plan een deel van hun personeel wereldwijd te ontslaan. Het gaat om enkele honderden tot duizenden medewerkers per bedrijf.
Belangrijke reden is het veranderende sentiment rond start-ups, zoals flitsbezorgers. Door de stijgende rente, hoge inflatie en de onzekere macro-economische vooruitzichten lijken investeerders steeds terughoudender te worden. Vooral bedrijven die niet of nauwelijks winst maken, krijgen te maken met een enorme tegenwind.
Ook het verbod van de gemeente Amsterdam op de darkstores van flitsbezorgers in woon-werkgebieden draagt bij aan de problemen voor een verdere uitrol van dit businessmodel. Volgens de gemeente passen de darkstores niet in de bestemmingsplannen en de rechter gaat hierin tot nu toe mee. Deze darkstores zouden voor overlast zorgen bij bewoners. Zo blokkeren de fietsen van de bezorgers de doorgang voor mensen die willen passeren en racen bezorgers over de stoepen in de buurt. Ook veroorzaken bezorgers geluidsoverlast wanneer ze voor de darkstore met elkaar staan te praten terwijl ze aan het wachten zijn op hun volgende bezorging.
Ondanks de negatieve effecten is flitsbezorging erg populair onder consumenten. De behoefte aan gemak is groot met name onder de jonge generaties. En voor het succes van flitsbezorgers is het belangrijk dat de darkstores dicht bij de doelgroep zijn gevestigd. In de meeste gevallen zitten de darkstores dan ook in de binnenstad.
Nu draagt de beslissing van de gemeente Amsterdam niet bij aan een oplossing van het probleem van de overlast. Vanuit de industrieterreinen zijn de bestelde boodschappen niet in korte tijd bij de consument thuis te bezorgen. En de overlast van passerende en racende fietsers door de stad neemt alleen maar toe.
Wat ik mis in het hele verhaal is een overleg tussen flitsbezorgers, gemeenten en bewoners. Dit is de enige manier om tot een oplossing te komen. Dit overleg wordt door de gemeente Amsterdam tot nu toe afgehouden.
We kunnen niet om flitsbezorging heen, omdat het goed past binnen onze gemakseconomie. Wat gemeenten ook doen, bij een blijvende populariteit zullen ook meer gevestigde partijen, zoals supermarkten, inspringen op dit fenomeen. De samenwerking tussen Jumbo en Gorillas of Albert Heijn en Thuisbezorgd is hiervan een voorbeeld. Ga dus in overleg en probeer locaties aan te wijzen waar darkstores wel mogelijk zijn.
Dirk Mulder is Sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.