Er zijn grote verschillen tussen Europese landen in de kosten voor het opladen van een elektrische auto. Voor één laadsessie kan de totale prijs bijna 20 euro variëren. Dat blijkt uit een onderzoek van energievergelijk.nl langs Europese snelwegen in 26 landen.
In de vergelijking zijn de laadtarieven bij 198 snellaadstations geraadpleegd via drie populaire aanbieders: Shell Recharge, Chargemap en het Tesla Supercharger netwerk.
Tot 40 cent per kWh verschil
Het gemiddelde tarief voor het opladen van een elektrische auto bedraagt in Europa 73 cent per kilowattuur (kWh).
Luxemburg springt er uit als het goedkoopste land voor EV-rijders. Voor gemiddeld 22,63 euro wordt de testauto uit het onderzoek van 20 naar 80 procent opgeladen. Goed voor 49 kWh aan vermogen en een actieradius van ongeveer 250 kilometer. De kilowattuurprijs komt in Luxemburg uit op slechts 46 cent. Ook in IJsland (60 cent per kWh), Frankrijk, en Noorwegen (beiden 62 cent) zijn de laadtarieven gunstig.
In Tsjechië en Italië zijn de kosten voor opladen langs de snelweg het hoogst. Hier kost een oplaadsessie circa 42 euro (86 cent per kWh), wat bijna 20 euro (of 40 cent per kWh) meer is dan in Luxemburg. Ook het Verenigd Koninkrijk behoort met een laadtarief van 84 cent per kWh tot de dure landen.
In Nederland liggen de gemiddelde kosten voor een laadsessie op 35,06 euro, wat zich vertaalt naar 72 cent per kWh. Daarmee bevindt Nederland zich net onder het Europese gemiddelde.
Tesla Supercharger voordeliger
Wie een Tesla rijdt betaalt het minste voor elektrisch laden. Het Supercharger netwerk van Elon Musk hanteert door heel Europa lagere tarieven dan bij andere aanbieders.
De gemiddelde prijs voor een laadbeurt bedraagt bij Superchargers iets meer dan 20 euro, ofwel 41 cent per kWh. Zelfs als je geen Tesla rijdt, is opladen via dit netwerk goedkoper: gemiddeld 56 cent per kWh.
Het goedkoopste land voor Tesla-rijders is Denemarken, waar het opladen van een EV slechts 10,20 euro kost voor 49 kWh aan vermogen. Dat komt neer op een spotgoedkope 21 cent per kilowattuur. Ook Nederland is laden met een Tesla goedkoop: 17,10 euro (35 cent per kWh). De duurste Tesla-laders staan in Italië, waar men 55 cent per kWh moet aftikken.
Belang van transparante prijzen
“Het is voor de elektrische rijder vaak ingewikkeld om vooraf te zien hoeveel een laadsessie gaat kosten. Er zijn talloze aanbieders en tientallen laadpassen met ieder hun eigen tariefstructuur”, stelt energie-expert Koen Kuijper.
Niet alleen langs Europese wegen zijn de prijsverschillen groot. Zo bleek uit recent onderzoek van de Consumentenbond dat de laadtarieven binnen de bebouwde kom in Nederland eveneens sterk kunnen verschillen.
“De forse prijsverschillen tussen aanbieders onderstrepen het belang van transparante prijsinformatie. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa”, aldus Kuijper.
Dit is een origineel bericht van energievergelijk.nl