Amsterdam, 12 Februari, 2024 - Gallery Delaive presenteert Karel Appel. 1958-1996, een expositie van Karel Appels werk van na de CoBrA periode tot aan zijn tijd in Toscane, Monaco en Connecticut in de jaren negentig.
Fotobijschrift: Karel Appel, Figuur, 1991, 81 x 65 cm., olieverf op doek.
Vandaag de dag staat Karel Appel nog steeds bekend om zijn rol in de CoBrA groep en om zijn notoire uitspraak: “ik rotzooi maar wat an”. Onterecht, want CoBrA, ondanks veel opspraak gemaakt te hebben desintegreerde al in 1951 en vervolgens ging Appel zijn eigen pad op. Daarnaast heeft hij in zijn werk altijd precies het tegenovergestelde gedaan van zomaar ‘wat aanmodderen’ en heeft hij talloze ontwikkelingen doorgemaakt met zeer overtuigend en vernieuwend werk.
Tijdens zijn carrière van zes decennia heeft Appel zijn kunst tot het uiterste gedreven door constant te blijven experimenteren met nieuwe onderwerpen, composities, stijlen, materialen en media. Zo heeft Appel zich in de schilderkunst telkens een nieuwe jas aangemeten en heeft hij tegelijkertijd ook andersoortig werk geproduceerd, waaronder tekeningen, sculpturen, collages en assemblages en zelfs objet trouvé en fotografie werken.
Nico Delaive ontmoette Karel Appel voor het eerst in het begin van de jaren tachtig en leerde zijn kunst als geen ander kennen. Met deze expositie toont Gallery Delaive een brede selectie werken die een andere kijk geven op Appels oeuvre en tegen de doorgaans onrepresentatieve en versimpelde kenschetsen van de kunstenaar ingaan.
Fotobijschrift: Karel Appel in zijn studio in Daren, Connecticut, U.S.A, 1992.
De selectie bestaat uit meer dan vijftien unieke werken van allerlei formaten: van vroege tekeningen, een keramiek sculptuur en de herkenbare expressieve en pasteuze doeken uit de jaren zestig en zeventig tot aan beschilderde boeken en atypische composities uit de jaren tachtig. Daarnaast zijn er een aantal imposante werken uit de jaren negentig waaronder een groot landschapswerk dat Appel maakte in zijn Toscaanse palazzo.
Appel was een berekenend en uiterst veelzijdig kunstenaar die zijn wereldberoemde stijl van intuïtieve emotie, van kinderlijke primitiviteit en anti-burgerlijkheid onuitputtelijk doorvoerde in zowel zijn schilderkunst als zijn experimenten daarbuiten. Karel Appel. 1958-1996 laat zien dat Appels werk na CoBrA of na de jaren vijftig niet in herhaling verviel of zich afzonderde van de kunst om hem heen, maar juist volop in de wereld stond en steeds bleef verassen.
Fotobijschrift: Karel Appel, Birth of a Landscape, 1996, 140 x 200 cm., olieverf op doek.
Dit is een origineel bericht van GALLERY DELAIVE