Een derde van de Nederlanders stelt aankopen uit tot aan Black Friday

20 NOV 2024 11:41 | Overstappen.nl

Jongeren (18-34 jaar) zijn de grootste groep die hun aankopen uitstelt, vooral voor elektronica en mode

Black Friday staat weer voor de deur. Tijdens deze actieperiode zijn er niet alleen aantrekkelijke kortingen op kleding, cosmetica en elektronica, maar ook internetproviders bieden speciale deals aan. Onderzoek van vergelijkingssite Overstappen.nl laat zien dat een derde van de Nederlanders deze kortingsperiode benut, waarbij vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar graag wachten op deze Black Friday aanbiedingen.

Vooral jongeren stellen aankopen uit

Het onderzoek toont aan dat de leeftijd van invloed is op het uitstelgedrag van consumenten. Naarmate de leeftijd stijgt, wordt het minder gebruikelijk om te wachten op Black Friday. Vooral jongeren zijn geneigd te wachten op de kortingen: maar liefst 58% van de 18- tot 34-jarigen stelt aankopen uit voor Black Friday. Dit tegenover de 55-plussers, waarvan slechts 12% gebruikmaakt van de kortingen. Voor de leeftijdscategorie tussen de 35 en 54 jaar is dit 32%.

Elektronica en mode populaire productcategorieën

Elektronica en mode domineren de Black Friday-aankopen en zijn samen goed voor bijna de helft van alle bestedingen. Ook huishoudelijke apparaten blijken populair tijdens deze kortingsperiode, met een aandeel van 20% in de totale aankopen. De categorie waar Nederlanders het minst op wachten voor Black Friday is meubels. Deze categorie vertegenwoordigt slechts 5% van alle aankopen. 

Black Friday als overstapmoment voor internet

Naast de korting op fysieke producten wordt Black Friday steeds vaker gezien als hét moment om over te stappen naar goedkopere internet- en televisie abonnementen. “Je ziet elk jaar dat steeds meer providers aanbiedingen en langere kortingsperiodes aanbieden tijdens Black Friday. Waar dit voorheen vooral zichtbaar was rond de jaarlijkse prijsverhogingen, een populair moment om over te stappen, verschuift dit nu naar Black Friday. Door de aantrekkelijke kortingen en welkomstcadeaus wordt Black Friday een steeds interessanter moment om van provider te wisselen. De verwachting is dan ook dat veel mensen dit jaar opnieuw tijdens Black Friday zullen overstappen,” aldus Jean-Paul Würsten, telecomexpert bij Overstappen.nl.

Overstappen.nl is een online vergelijkingssite die consumenten helpt bij het vinden van de beste deals op het gebied van o.a. energie, verzekeringen en telecom. Wij streven ernaar om consumenten inzicht te geven in hun uitgaven, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken en geld kunnen besparen. We hebben gebruiksvriendelijke vergelijkingstools ontwikkeld die consumenten de mogelijkheid bieden om snel en gemakkelijk aanbieders te vergelijken en over te stappen naar betere opties. Sinds onze oprichting in 2012, hebben we al meer dan een miljoen consumenten geholpen aanzienlijke besparingen te realiseren door middel van onze efficiënte en effectieve vergelijkingsdiensten. Voor verdere informatie of media-aanvragen kunt u contact opnemen via: Telefoon: +31621859648 E-mail: jules@overstappen.nl Website: https://www.overstappen.nl/pers/ Bekijk hier het volledige artikel met infographic: https://www.overstappen.nl/nieuws/een-derde-van-de-nederlanders-stelt-aankopen-uit-tot-aan-black-friday/

Meer binnen de rubriek Economie en geld