Meer dan de helft van de Nederlanders past tradities rondom feestdagen aan

17 NOV 2023 10:16 | Paypal

Het 'Holiday Season'-onderzoek van PayPal onthult de veranderende tradities rondom de feestdagen in Nederland.

Opmerkelijke cijfers:

  • 53% van de Nederlanders heeft tradities rondom de feestdagen aangepast.
  • 1 op de 5 heeft tradities aangepast vanwege financiële overwegingen.
  • Gemiddeld besteden Nederlanders minder aan cadeaus tijdens de feestdagen in vergelijking met hun Europese buren.



Amsterdam, 17 november 2023 - Recent onderzoek van PayPal* onthult dat 53% van de Nederlanders in de afgelopen twee jaar hun feestdagstradities heeft aangepast, wat wijst op een verschuiving in de manier waarop de feestdagen worden gevierd.

Top 5 nieuwe tradities voor de feestdagen:

  1. Niets doen en ontspannen
  2. Films of series kijken
  3. Secret Santa
  4. Minder cadeaus geven om ethische redenen
  5. Familieactiviteiten overslaan en in plaats daarvan op vakantie gaan of tijd doorbrengen met vrienden


Jongere generaties zetten de trend

Opvallend is de leidende rol van de jongere generaties in deze ontwikkeling. Ongeveer 70% van Gen Z-ers en Millennials in Nederland hebben aangegeven dat ze hun tradities tijdens de feestdagen hebben aangepast aan de huidige tijd. Deze verschuiving markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Nederlandse feestdagen, waar oude tradities plaatsmaken voor frisse en moderne vieringen.

Economische factoren spelen een rol

Het onderzoek benadrukt de rol van financiële overwegingen in deze verschuiving. Een op de vijf respondenten heeft zijn tradities veranderd om budgettaire redenen, waarbij vooral de Gen Z-generatie opvalt door inventief om te gaan met de kosten van de feestdagen. Zo heeft 'Secret Santa' een snelle opmars gemaakt als een moderne traditie, waarbij één cadeau wordt gekocht voor één persoon, waardoor de druk van uitgaven wordt verlicht.

Voor 45% van de respondenten heeft de inflatie hun feestdagen beïnvloed. Interessant genoeg is de Gen Z-generatie het meest getroffen, met 32% die zegt dat ze bezuinigen op hun totale uitgaven voor de feestdagen om de stijgende kosten het hoofd te bieden. Bovendien houden Nederlandse consumenten rekening met evenementen zoals Black Friday en Cyber Monday bij het doen van hun inkopen voor de feestdagen (15%).

Opvallend is ook dat Nederlanders gemiddeld minder uitgeven aan cadeaus tijdens de feestdagen in vergelijking met hun Europese buren, zoals in landen als Frankrijk en Duitsland.

Eenzaamheid

Naast deze financiële overwegingen werpt het onderzoek een kritische blik op de emotionele aspecten van de feestdagen. Zorgwekkend is het feit dat maar liefst 15% van de jongeren aangeeft zich eenzaam of geïsoleerd te voelen tijdens de kerstperiode, het hoogste percentage in vergelijking met andere leeftijdsgroepen.

"Deze bevindingen benadrukken de noodzaak voor ons allemaal om tijdens de feestdagen een extra inspanning te leveren en ervoor te zorgen dat mensen zich niet eenzaam voelen of gebukt gaan onder financiële stress ", zegt Maarten Zwaan, director PayPal Benelux & Ierland. " Zelfs kleine gebaren kunnen een groot verschil maken. Met functies zoals Give at Checkout, waarmee consumenten €1 kunnen doneren wanneer ze online aankopen doen met PayPal, willen we de feestdagen voor iedereen een beetje mooier maken. "

Vrije tijd hoog op het verlanglijstje

Opvallend genoeg kijkt een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking, namelijk 1 op de 3, vooral uit naar vrije tijd en rust tijdens de feestdagen. Terwijl in andere Europese landen kersttradities zoals het versieren van de kerstboom en het interieur prioriteit hebben, staat vrije tijd hoger op het verlanglijstje van de Nederlandse bevolking. Wat nog opvallender is, is dat dit verlangen naar rust nog sterker wordt gevoeld bij de jongere leeftijdsgroepen. Bijna de helft, namelijk 46%, van zowel de Gen Z'ers als de Millennials geeft aan dat ze het meest waarde hechten aan vrije tijd als een traditie tijdens de feestdagen. Dit benadrukt de groeiende behoefte aan balans en welzijn te midden van de feestelijke drukte.

Over PayPal

PayPal is al meer dan 20 jaar koploper in de revolutie van het digitale betalingsverkeer. Door gebruik te maken van technologie om financiële diensten en handel handiger, toegankelijker en veiliger te maken, stelt het PayPal-platform meer dan 400 miljoen consumenten in meer dan 200 markten in staat om deel te nemen en te gedijen in de wereldeconomie. Ga voor meer informatie naar  paypal.com .


*Over het onderzoek - 2023 PayPal Holiday Season

YouGov in opdracht van PayPal, 19-21 oktober 2023, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland, 1004 Nederlandse respondenten.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1004 personen die representatief zijn voor de Nederlandse nationale bevolking van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is online uitgevoerd op het eigen panel van YouGov Nederland van 19 tot 2 oktober 2023.

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt