Geen sector is zo hard getroffen door het tekort aan chips als de auto-industrie. Wereldwijd zijn hierdoor ongeveer 18 miljoen voertuigen minder geproduceerd. Vooral de Europese automakers krijgen harde klappen. De halfgeleidercrisis kost de auto-industrie in Europa ongeveer 100 miljard in 2021 en 2022. Dat stelt kredietverzekeraar Allianz Trade.
De auto-industrie heeft de problemen voor een deel zelf over zich afgeroepen, stelt de kredietverzekeraar. “Om de corona-klap op te vangen, voerden autofabrikanten forse bezuinigingen door. Onder meer door voorraden en bestellingen van halfgeleiders te minimaliseren. Met als gevolg dat chipfabrikanten hun heil elders zochten en de productie afstemden op sterke markten zoals die van computers en datacenters. Toen de automarkt weer aantrok, bleek er nog maar een beperkte hoeveelheid chips beschikbaar voor de auto-industrie”, zo stelt Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade.
De voertuigproductie daalde in Europa tot een ongekend laag niveau van 13 miljoen voertuigen. Na tekenen van herstel eind 2021/begin 2022 werd de productie opnieuw afgeremd. Dit keer door toeleveringsproblemen vanwege aanhoudende lockdowns in China en de Russische aanval op Oekraïne.
“Opwaarts potentieel”
Geeroms: “Volgens onze berekeningen heeft het chiptekort in 2021 en 2022 in Europa bijna 100 miljard euro aan toegevoegde waarde gekost. Positief is dat historisch lage voorraadniveaus bij retailers lijken te wijzen op een groot opwaarts potentieel van de automobielsector.” Al voegt Geeroms er direct aan toe dat de toelevering van chips in Europa nog lange tijd een onzekere factor blijven.
Investeren in eigen chips
Eerder dit jaar besloot de Europese Commissie om tientallen miljarden te reserveren om de eigen chipindustrie te stimuleren. “Europa moet niet denken dat het binnen vijf of tien jaar zelf genoeg chips kan produceren om volledig aan de eigen vraag te voldoen. Beter is het om de Europese steun te richten op haalbare doelstellingen. Dan moet je kijken naar producten waarvoor Europa zelf zowel een grote productie- als eindmarkt is. De auto-industrie is daarvan een prima voorbeeld. Daar zou de eigen chipproductie zich op moeten richten.” Volgens Geeroms is het ook raadzaam om joint ventures aan te gaan met grote mondiale chipmakers.
Drie aanjagers voor extra chips in auto’s
Dat de toepassing van semiconductors in auto’s alleen maar verder toeneemt, staat buiten kijf. De kredietverzekeraar noemt hiervoor drie ontwikkelingen:
- Connectiviteit: chips die zorgen voor verbinding met het netwerk van de fabrikant, de telefoons van bestuurders (bluetooth), etc.
- Veiligheid: bewegingssensoren, dodehoekdetectie, etc.
- Elektrificatie: elektrische auto's hebben twee keer zoveel halfgeleiders als auto's met een verbrandingsmotor.
Per auto 600 euro aan chips
Geeroms tot slot: “Als we de waarde van alle chips in een auto bij elkaar optellen komen we uit op gemiddeld ruim 600 euro, wereldwijd gezien. Daarmee is die waarde de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld. Die trend zet alleen maar verder door.”
(Foto Johan Geeroms)
Allianz Trade Benelux
Contact:
Sabine Weppner (Dutch and English speaking)
+31 (0)73 688 9665 of +31 6 2299 1373
Sabine.Weppner@allianz-trade.com
Johan Geeroms
Mobiel: +31 629725450
Johan.Geeroms@allianz-trade.com
For more information, please visit: allianz-trade.nl
Follow us on social
https://twitter.com/AllianzTradeNL
https://www.linkedin.com/company/allianz-trade-nederland
https://www.youtube.com/user/allianz-trade-nederland
Wij doen vandaag voorspellingen over handels- en kredietrisico, zodat bedrijven vertrouwen kunnen hebben in de dag van morgen
Allianz Trade is de wereldleider op het gebied van kredietverzekeringen en een erkend specialist op het gebied van borgstelling, incasso, gestructureerd handelskrediet en politiek risico. Ons eigen informatienetwerk analyseert dagelijkse veranderingen in de solvabiliteit van meer dan 80 miljoen bedrijven. We geven bedrijven het vertrouwen om te handelen door hun betalingen veilig te stellen. Wij compenseren oninbare vorderingen, maar wat nog belangrijker is, we helpen je in de eerste plaats om oninbare vorderingen te voorkomen. Wanneer we kredietverzekeringen of andere financiële oplossingen bieden, ligt onze prioriteit bij bescherming door voorspelling. Maar als het onverwachte gebeurt, betekent onze AA-kredietbeoordeling dat we de middelen hebben, ondersteund door Allianz, om compensatie te bieden om je bedrijf in stand te houden. Allianz Trade, met hoofdkantoor in Parijs, is aanwezig in 52 landen met 5.500 medewerkers. In 2021 bedroeg onze geconsolideerde omzet 2,9 miljard euro en vertegenwoordigden de verzekerde bedrijfstransacties wereldwijd een risico van 931 miljard euro.
Waarschuwing met betrekking tot toekomstgerichte verklaringen
De hierin opgenomen verklaringen kunnen vooruitzichten, verklaringen van toekomstverwachtingen en andere toekomstgerichte verklaringen bevatten die gebaseerd zijn op de huidige inzichten en veronderstellingen van het management en die bekende en onbekende risico's en onzekerheden met zich meebrengen. Werkelijke resultaten, prestaties of gebeurtenissen kunnen wezenlijk verschillen van de resultaten, uitgedrukt of geïmpliceerd in dergelijke toekomstgerichte verklaringen. Dergelijke afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van, zonder beperking, (I) veranderingen van de algemene economische omstandigheden en concurrentiesituatie, met name in de kernactiviteiten en kernmarkten van de Allianz Groep, (II) prestaties van financiële markten (met name marktvolatiliteit, liquiditeit en kredietgebeurtenissen), (III) frequentie en ernst van verzekerde schadegevallen, waaronder natuurrampen en de ontwikkeling van schadekosten, (IV) sterfte- en ziektecijfers en -trends, (V) persistentieniveaus, (VI) met name in de banksector, de omvang van kredietverzuim, (VII) renteniveaus, (VIII) valutakoersen inclusief de wisselkoers euro/Amerikaanse dollar, (IX) wijzigingen in wet- en regelgeving, waaronder belastingregelgeving, (X) de impact van overnames, inclusief gerelateerde integratievraagstukken en reorganisatiemaatregelen, en (XI) algemene concurrentiefactoren, in elk van deze gevallen op lokale, regionale, nationale en/of mondiale basis. Veel van deze factoren zijn waarschijnlijker, of meer uitgesproken, als gevolg van terroristische activiteiten en de consequenties daarvan.