Chinese automerken groeien: BOVAG voorziet 10% Europees marktaandeel in 2030

07 MRT 2025 06:00 | BOVAG

Chinese autofabrikanten versnellen hun opmars in Europa. Een nieuwe studie van BOVAG, uitgevoerd door KPMG Nederland, voorspelt dat hun marktaandeel in de totale Europese automarkt zal toenemen van 4% in 2023 naar 10% in 2030. Mede door de focus op betaalbare elektrische auto’s (EV’s) groeit het aantal nieuwe EV’s uit China in diezelfde periode van jaarlijks 254.000 naar 1.383.000 op de Europese markt. Importtarieven of andere strenge regelgeving lijken de Chinese groei daarbij nauwelijks af te remmen. 

Waar in 2022 nog zeven Chinese fabrikanten actief waren, zijn dat er anno 2025 twaalf. Deze nieuwkomers richten zich vooral op EV’s met een sterke prijs-kwaliteitverhouding en profiteren daarmee van de verwachte sterke groei van de elektrische markt. De potentie van het marktaandeel Chinese EV’s kan per land verschillen en varieert van 10 tot 30 procent. Met name in landen zonder ‘lokale’ auto-industrie kan dit percentage oplopen richting de bovenkant van die bandbreedte. BOVAG verwacht voor Nederland een marktaandeel van 18,8 procent in 2030. Ter illustratie: in de vorige editie van deze studie, uitgebracht in 2022, werd nog uitgegaan van een Chinees elektrisch marktaandeel van 8 procent in 2030. 

Druk op Europese fabrikanten 

Europese merken worden geconfronteerd met stijgende kosten en maakten relatief laat de overstap naar grootschalige EV-productie. Door strengere veiligheidseisen, inflatie en emissieregels neemt bovendien de prijs van nieuwe auto’s toe. Chinese fabrikanten hebben ook te maken met deze factoren, maar met hun lage productiekosten en directe focus op betaalbare EV’s kunnen ze goed concurreren en ze vergroten zo de druk op zowel volume- als premiummerken in Europa. Extra importtarieven lijken ook maar beperkt effect te hebben. Enerzijds simpelweg vanwege efficiënte productie, maar anderzijds ook omdat Chinese OEM’s, al dan niet via joint ventures, plannen hebben om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen. Daarnaast produceren Europese fabrikanten ook deels in China.

Bijkomende tegenvaller voor verschillende Europese autofabrikanten is het toenemend verlies van marktaandeel op de Chinese markt en daarmee een belangrijke winstbron, wat hun investeringsruimte in Europa verder onder druk zet. 

Aanpassingsvermogen 

Chinese OEM’s weten dankzij het reeds opgebouwde kostenvoordeel in EV-productie de impact van importtarieven te beperken. Daarnaast lijkt aanpassingsvermogen hun sterkste kracht. Met een breed productportfolio en toegang tot een grote hoeveelheid mensen en middelen spelen ze razendsnel in op de actuele vraag. Waar de eerste Chinese toetreders 3 jaar geleden zich op het premiumsegment richtten, zijn er steeds meer Chinese merken die zich nu juist focussen op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding om zo een groot deel van de groeiende vraag naar betaalbare EV’s te bedienen. Ook wat betreft distributie schakelen ze snel: na een eerdere focus op directe verkoop en agentuurmodellen, wordt er nu toch steeds meer gebruik gemaakt van een traditioneel dealernetwerk. Bovendien trekken ze Europese leidinggevenden en engineers aan en openen ze Europese hoofdkantoren en productiefaciliteiten, wat hun positie in Europa verder versterkt. 

Toch verloopt de Europese marktintroductie niet zonder slag of stoot. De automarkt in Europa staat onder druk door een kwakkelende economie en afbouw van EV-subsidies, is sterk versnipperd en kent veel regelgeving, terwijl Chinese merken hun naamsbekendheid en imago bij de Europese consument nog moeten versterken. Ook de logistiek van nieuwe auto’s en onderdelen blijkt nog vaak een knelpunt, wat zorgt voor congestie op haventerreinen en bij autotransporteurs. Onzekerheid over restwaarde en repareerbaarheid maakt leasemaatschappijen en verzekeraars nog terughoudend. En voor samenwerkende dealerorganisaties is het wennen aan de verschillen in bedrijfscultuur.  

Nederlandse autodealers 

Voor autodealers ontwikkelt de samenwerking met Chinese OEM’s zich snel van een experiment naar een serieuze strategische afweging. De studie van BOVAG laat zien dat Chinese autofabrikanten hun Europese netwerk willen uitbouwen door vooral te kiezen voor partners met voldoende schaal, geografische dekking en kennis en partners die in staat zijn om de Chinese merken breder te ondersteunen, onder meer met administratieve werkzaamheden. Dealers die aanhaken, kunnen profiteren van de groeiende vraag naar betaalbare, elektrische modellen terwijl ze ermee kunnen compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken.

Meer binnen de rubriek Auto’s en motoren