De 2018 Ferratum Kerstmis Barometer vergelijkt het uitgavenpatroon van consumenten in 19 landen, voor de decembermaand. Een opvallende uitkomst is dat Nederlanders, veel vaker dan consumenten uit andere landen, een kortlopende lening afsluiten om de kosten te financieren. Bij ruim de helft van de Nederlanders staan leningen op één (56 procent), gevolgd door spaargeld (34 procent). Internationaal doen de meeste respondenten een beroep op hun spaargeld (52 procent) of kortlopende lening (23 procent). De enquête werd uitgevoerd onder meer dan 23.000 Ferratum klanten uit 15 Europese landen en daarnaast ook uit Mexico, Brazilië, Canada en Australië.
Dit jaar verwachten Nederlanders 10 procent van hun besteedbaar inkomen te besteden aan de feestdagen. Daarmee staat Nederland internationaal gezien voor het derde jaar op rij op de laatste plaats. Mexicanen verwachten wederom het meeste uit te geven (48 procent), wat zelfs een stijging is van 14 procent ten opzichte van vorig jaar. Wanneer Nederlanders de portemonnee trekken besteden ze hun geld aan winterkleding en mode (19 procent), snoepgoed en lekkernijen (15 procent) en huishoudelijke artikelen (11 procent). Wat betreft het budget stelt 30 procent van de Nederlandse respondenten tussen de €0 en €100 uit te geven, gevolgd door 24 procent tussen €101 en €200 en 19 procent tussen €201 en €300.
Cadeaus krijgen niet belangrijk
Tijd doorbrengen met familie en vrienden vinden de Nederlanders belangrijker dan het krijgen van Kerstcadeaus. Maar liefst 64 procent van de deelnemers zegt dat dit het belangrijkst is, tegenover 3 procent die cadeaus belangrijk vinden. De Nederlander staat ook onderaan als het op geld uitgeven aan reizen aankomt tijdens de Kerstperiode. De Nederlander blijft liever lekker thuis om zo dicht bij familie en vrienden te zijn.
Voornemen voor 2019: tijd voor naasten
De respondenten werd dit jaar voor het eerst gevraagd naar hun goede voornemens voor het komende jaar. Zowel internationaal als in Nederland stond ‘Meer tijd doorbrengen met mijn geliefden’ op één. Bij de internationale consumenten was dit bijna een vijfde van de respondenten (18 procent), in Nederland zelfs bijna een derde (30 procent). Bij Internationale consumenten prijkt meer reizen (14 procent) op de tweede plek, een voornemen dat bij Nederlanders pas op de achtste plek staat. Zij investeren, na quality time, het liefst in het waarmaken van hun dromen (18 procent).
Lees verder voor alle uitkomsten: http://www.ferratumbarometer.com/nl/
Dit is een origineel bericht van Ferratum Group