2025 wordt het jaar waarin we het bewustzijn, de lokale kennis en onze vakantiehartslag vergroten!
2025 wordt een fantastisch jaar om te reizen. Bij Apollo Reizen is de verkoop van zomervakanties in volle gang en boekingen laten al een aantal duidelijke reistrends zien.
- Nederlanders staan bekend als gewoontedieren, dus we zien vaak dezelfde trends terugkomen. Dat gezegd hebbende, is er geen twijfel over mogelijk dat we steeds meer ervaren globetrotters worden die steeds avontuurlijker worden en onze horizon nog verder willen verbreden,” zegt Robbin de Waal, persvoorlichter bij Apollo Reizen
Op basis van de eigen verkoopcijfers en zoektrends van de touroperator, en inzichten uit verschillende internationale trendrapporten, heeft Apollo Reizen een lijst samengesteld met 5 belangrijke reistrends waar zij sterk in geloven voor 2025!
1) We ontdekken dupes en echte bestemmingen
Na een aantal jaren die werden gekenmerkt door het najagen van populaire en “Instagram-waardige” bestemmingen, wordt 2025 het jaar van de terugkeer. We zullen niet langer de influencerstroom volgen en onze koffers vullen met perfecte vakantiefoto's, maar zelf op ontdekking en avontuur gaan.
Op sociale media is er bijvoorbeeld een trend naar “destination dupes”, oftewel minder bekende alternatieven voor populaire bestemmingen. Dit helpt niet alleen om nieuwe bestemmingen op de kaart te zetten, maar brengt ons ook dichter bij de lokale bevolking en de lokale cultuur.
Als je je afvraagt wat een “destination dupe” is, dan zou je kunnen denken aan Samos; het eiland is kleiner, maar biedt net als Kreta diverse landschappen waaronder bergen, valleien en prachtige kustlijnen. Ook zijn er op beide eilanden archeologische bezienswaardigheden te vinden.
2) We verhogen de vakantiehartslag
Als er één trend is die er de afgelopen jaren uitsprong en die dit jaar nieuwe hoogten lijkt te bereiken, dan is het wel de sportvakantie. Apollo Reizen's lijst van populairste hotels van deze zomer bevat al een aantal van de topklasse sporthotels van de touroperator en de sportreizen met thema verkopen in recordtempo uit.
- Geen enkele andere vorm van reizen groeit sneller in populariteit dan sportreizen en er is geen twijfel dat de Nederlanders zich beginnen te realiseren dat dit de perfecte oplossing kan zijn voor singles, koppels, vriendengroepen en gezinnen. Het zorgt voor de ultieme combinatie van ontspanning en activiteit en komt tegemoet aan een breed scala aan interesses en behoeften,” zegt de Waal.
3) We reizen solo
De toegenomen vraag naar sportreizen en, daarnaast, het verlangen om onze eigen wegen te bewandelen, overtuigt de reisexpert dat we in de toekomst veel meer soloreizigers zullen zien - en hier springen vooral vrouwen in het oog. Bij Apollo trakteren bijna twee keer zoveel vrouwen als mannen zichzelf op een soloreis - en de meerderheid kiest voor een sportvakantie!
4) Ervaringen op maat
Het zijn echter niet alleen sporthotels die uitblinken, maar ook concepthotels die zijn aangepast aan specifieke voorkeuren en levensfasen. Kinderclubs en leeftijdsgrenzen zijn altijd populair geweest, maar nu ziet Apollo ook een toename in de verkoop van hotels die specifieke, persoonlijke interesses vervullen - zoals gastronomie, design of lokale invloeden. De zorgvuldig geselecteerde Apollo Mondo One of a Kind hotels bieden bijvoorbeeld unieke hotelervaringen; van een boutiekhotel aan het strand met speciaal ontworpen interieurs tot een berghotel in een schilderachtige omgeving.
5) Duurzaamheid wordt steeds belangrijker
Ten slotte zal 2025 het jaar worden waarin nog meer mensen bewust duurzamere vakantiekeuzes maken - en zich meer bewust worden van hoe wij als reizigers onze footprints kunnen minimaliseren.
- Er is veel dat je kunt doen om de negatieve effecten van toerisme te beperken en de positieve aspecten te versterken – en gelukkig zien we steeds meer mensen die dat willen. Zo merken we bijvoorbeeld dat steeds meer reizigers kiezen voor bestemmingen zonder massatoerisme, hotels met milieucertificaten en het vermijden van All Inclusive om lokale restaurants te steunen. Dat is fantastisch! Tegelijkertijd blijven wij als reisorganisator strategisch werken aan duurzamer toerisme en nemen we onze verantwoordelijkheid serieus,” zegt de Waal.
Dit is een origineel bericht van Apollo Reizen
Ga naar alle berichten van deze organisatie.