Bijna 4 op de 10 Nederlanders ervaart informatiestress op het werk. Zo'n 16 procent beleeft dit zelfs vaak tot bijna elke dag, blijkt uit een onderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank. Het zijn vooral de telefoon en collega's die voor onnodig veel informatie zorgen.
Tien nieuwe WhatsApp-berichten, een collega die nog iets komt vragen, de telefoon die blijft rinkelen en ondertussen nog snel even wat mail wegwerken. Veel werkende Nederlanders ervaren een overvloed aan informatie op de werkvloer. Maar liefst 46 procent van de ondervraagde mensen in het onderzoek kwalificeert de hoeveelheid informatie als teveel. 'Mijn hoofd kan al die informatie niet meer aan', stelt ongeveer een derde van de werknemers.
Informatie vaak niet relevant
"Steeds vaker hebben mensen daardoor moeite met het maken van keuzes. Dit geldt inmiddels voor ruim 30 procent van de werknemers. Dat vinden wij behoorlijk veel", aldus Jan Hein Rhebergen, commercieel directeur van BeFrank. "Wat daarbij nog eens extra opvalt is dat meer dan 60 procent regelmatig informatie ontvangt die als niet-relevant wordt beschouwd. Met BeFrank houden we de communicatie met onze klanten juist simpel en helder. Zo maken we pensioenen niet onnodig moeilijk en snappen mensen beter hoe het is gesteld met hun oudedagsvoorziening."
Productiviteit lijdt eronder
De informatiestress die veel mensen ervaren leidt tot alledaagse problemen. Van kleine ongemakken tot echt serieuze kwesties.
· 30 procent gaat weleens onvoorbereid naar een vergadering, omdat men moeite heeft om de informatie goed te verwerken.
· 35 procent heeft moeite om weer geconcentreerd aan de slag te gaan na een belletje of mailtje.
· 42 procent is minder productief door alle informatie.
Bedrijven en andere organisaties mogen wat betreft werkend Nederland best iets meer doen om de informatiestress een halt toe te roepen. "Ruim 34 procent van de werknemers zou willen dat hun werkgever daarmee aan de slag gaat. En waarom ook niet? Als zoveel mensen aangeven dat ze hierdoor minder productief zijn, is dat een kans waar werkgevers iets mee kunnen", aldus Rhebergen.
Daar gaat de telefoon weer
Aan afleiding is tegenwoordig in ieder geval geen gebrek. Van de telefoon tot social media en vragen van collega's. Ruim 60 procent van de werkende mensen wordt 1 tot 10 keer per dag gestoord door een rinkelende telefoon. Voor bijna 10 procent gebeurt dit zelfs vaker dan 10 keer. Ook de mailbox blijkt een stoorzender. Ruim 57 procent raakt hierdoor een paar keer per dag afgeleid. Collega's die iets willen overleggen zijn eveneens een concentratie-killer. Zo'n 65 procent van de werknemers raakt hier minimaal een paar keer per dag door afgeleid. Social media en WhatsApp doen ook nog een flinke duit in het zakje. Ruim de helft wordt hierdoor zeker een paar keer per dag gestoord, meer dan 12 procent zelfs vaker dan 10 keer per dag.
Helder en online
Door de stortvloed aan informatie hebben steeds meer mensen moeite om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. "Pensioen is een onderwerp waar mensen gestrest van kunnen raken. Vaak zijn ze het overzicht kwijt. Zeker als je ingewikkelde lange brieven ontvangt. Wij vinden het daarom belangrijk om pensioencommunicatie zo duidelijk mogelijk te maken. Simpel, overzichtelijk en in duidelijke taal", aldus Rhebergen. "Daarnaast doen wij alles online, zo kunnen klanten wijzigingen in hun pensioen heel eenvoudig via onze app doorgeven. En hebben ze daar inzicht in hun pensioen. Op het moment dat het hen uitkomt."
Over het onderzoek
In opdracht van BeFrank deed Panelwizard in juni 2019 onderzoek onder ruim 1000 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Dit is een origineel bericht van BeFrank PPI N.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.