Huurders worden ziek van schimmel en starten campagne

06 FEB 2025 11:40 | SHY (Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere)

De huurdersorganisaties van Ymere (grootste woningcorporatie van Nederland) roepen huurders op om schimmelproblemen nú te melden, ook als eerdere meldingen niet serieus zijn opgepakt. Ze vinden het tijd voor actie. Schimmel in huurwoningen is een groot probleem. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een kwart van de huurders in corporatiewoningen ermee worstelt. Schimmel tast niet alleen woningen aan, maar ook de gezondheid van bewoners.

Schimmel: leg de schuld niet bij de huurder

Corporaties legden jarenlang de schuld bij huurders: ‘Ventileer beter, dan verdwijnt de schimmel,’ werd gezegd, zelfs in de meest schrijnende gevallen. Maar schimmel ontstaat ook vaak door structurele problemen zoals lekkages, slechte isolatie of achterstallig onderhoud. De problematiek en de meldingen worden nu serieuzer genomen, ook door Ymere. “Daar zitten wij als huurdersorganisaties bovenop”, zegt Peter Weppner, voorzitter van de Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY).

Samen pakken we het aan

Ymere-huurders kunnen schimmel melden door Ymere te bellen (088 000 89 00) of door dit online te melden via MijnYmere.nl. Als mensen het meldproces lastig vinden, kunnen ze op de site huurderstegenschimmel.nl een stappenplan, praktische tips en informatie vinden over het indienen van een melding.

Waarom melden?

Schimmel is schadelijk voor de gezondheid. Het kan luchtwegklachten, allergieën en andere problemen veroorzaken. Daarom is het van belang een schimmel niet te laten zitten. Meldingen geven ook inzicht in de omvang van het probleem. Hoeveel procent van de huurwoningen van Ymere kampt met schimmel?

Schimmel op tandenborstel

Op de campagne-website huurderstegenschimmel.nl doen verschillende huurders hun verhaal. Zo vertelt Bianca uit Hoofddorp dat ze niet snapt dat Ymere blijft zeggen dat het komt door haar eigen gedrag. Ze voelt zich verdrietig en niet serieus genomen. Jarek uit Amsterdam vertelt hetzelfde verhaal. Hij en zijn buren hebben enorme problemen met schimmel. Zelfs zijn tandenborstel zit onder de schimmel. Hij krijgt ook te horen dat het door zijn eigen gedrag komt. Wat gaat hier fout? De huurdersorganisaties gaan het gesprek met Ymere hierover aan.

Gelukkig stelt Ymere zich heel constructief op. Ze helpt de lokale huurdersorganisaties onder meer met de verspreiding van flyers en posters.

Recht op een gezond huis

De huurdersorganisaties willen een einde maken aan de schimmelproblemen in huurwoningen. Huurders hebben recht op een gezond huis! Met deze campagne zorgen zij ervoor dat huurders actie ondernemen en dat meldingen serieus worden genomen. Natuurlijk blijven ze voortdurend in gesprek met de corporatie hierover! Samen met huurders blijven ze Ymere aanspreken op haar verantwoordelijkheid.

“Schimmel hoort niet thuis in woningen,” zegt Weppner. “Meld het vandaag nog. Samen gaan we voor gezonde en schimmelvrije huurwoningen!”

Meer binnen de rubriek Bouw en techniek