Amsterdam - Met slechts 38 gebouwde exemplaren is de Ford GTX-1 een bijzonder zeldzame auto. Het gebeurt dan ook niet vaak dat er één in Nederland is te bewonderen. The Engine Room, het Amsterdamse importbedrijf van exclusieve auto's voor liefhebbers, is van mening dat deze Ford GTX-1 in deze hoedanigheid op dit moment als enige te koop wordt aangeboden in Europa.
Ford GT GTX-1
De GTX-1 modellen zijn gemaakt door de Genaddi Group in opdracht van Ford en werden geproduceerd tussen 2004 en 2006. De Ford GTX-1 is gebaseerd op de originele Ford GT uit de jaren ’60. De Ford GT uit de jaren 60 staat aan de basis van de V8 motortechniek, en daar is dit exemplaar uit 2006 op voortgeborduurd.
Het GTX1-prototype werd geïntroduceerd op de SEMA Show in Las Vegas in 2005, waar Ford aankondigde dat consumenten een GTX1 konden bezitten door een Ford GT te kopen en deze naar Genaddi te sturen voor de Roadster Conversion. De GTX-1's bleken uiteindelijk erg duur om te bouwen waardoor er maar iets meer dan 35 zijn gemaakt.
Krachtige V8 benzinemotor
Voor de autoliefhebbers met een passie voor geluid en snelheid is deze auto een echte droom. Onder die motorkap ligt namelijk een 5,4 liter V8-benzinemotor, die maar liefst 710 pk levert. Hiermee wordt een topsnelheid van zo’n 330 kilometer per uur behaald.
Een opvallend kenmerk van deze Ford GTX-1 is dat het een cabrioletversie is. Alleen al de kosten voor het ‘cabrio maken’ maken van deze auto lagen op €38.000. Dit maakt deze Ford nog zeldzamer. Bovendien heeft dit exemplaar een kilometerstand van rond de 10.000 kilometer, zit er een aangepaste super charger op en een ander uitlaatsysteem dan bij de andere Ford GTX-1’s.
Maar één in Europa te koop
Naar verluidt is dit het enige exemplaar dat te koop is in Europa. In Amerika en Azië duikt er soms nog ééntje op, maar door de beperkte oplage is dit een zeldzaamheid.
Deze zeldzame Ford GT GTX-1 is bemachtigd door The Engine Room. Het Amsterdamse importbedrijf, dat zich richt op de exclusiefste auto’s van Nederland, is verheugd in het bezit te zijn van deze bijzondere auto.
Dit is een origineel bericht van The Engine Room