In navolging van Vandebron brengt Budget Energie consumenten met zonnepanelen extra kosten in rekening voor de teruglevering van zonnestroom. Nieuwe klanten merken deze tariefwijziging direct, terwijl trouwe klanten dit in maart gaan voelen. Directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond maakt zich zorgen over deze ontwikkeling: “Woningverduurzaming wordt op deze manier niet beloond, maar juist afgestraft. Het is duidelijk dat energieleveranciers af willen van klanten met zonnepanelen.”
Huidige klanten met zonnepanelen en een variabel contract zijn vanaf 1 maart duurder uit bij Budget Energie. Nieuwe klanten gaan de extra kosten direct in hun portemonnee voelen. De energieleverancier probeert de druk op het stroomnet te beperken. Het energiebedrijf biedt daarom gratis stroom aan op lente- en zomermiddagen in het weekend. Dat geldt van april tot en met augustus, tussen 12.00 uur en 17.00 uur.
De gratis stroom is niet voor bestaande klanten, maar alleen voor mensen die een nieuw jaarcontract afsluiten. “Het is een slimme actie van Budget Energie. Het is duidelijk dat ze af willen van klanten met zonnepanelen”, zegt Wolfert. “Deze mensen krijgen met hogere kosten te maken, terwijl nieuwe klanten op ‘gratis’ stroom worden getrakteerd.”
Geen filantropische instelling
De teruglevering van zonnestroom kost energieleveranciers nu eenmaal geld door de salderingsregeling. “Energieleveranciers moeten in de wintermaanden dure stroom leveren en krijgen daar in de zomer waardeloze stroom voor terug. Voor de klanten zonder zonnepanelen kiezen ze uren uit dat de stroom vaak goedkoop of zelfs negatief is. Als de stroomprijs negatief is, verdient Budget Energie op de afname van elke KWh stroom terug. Dit bedrijf heeft goed doorgerekend wat het hen oplevert en het zal zeker wat opleveren want het gaat hier niet om een filantropische instelling.”
Bezitters van zonnepanelen wekken groene stroom op en hebben geïnvesteerd in woningverduurzaming. “Als beloning voor hun inspanningen om Nederland duurzamer te maken, ontvangen ze een hogere energierekening. Dit terwijl de aanschaf van zonnepanelen door met name de overheid juist gestimuleerd werd om de lasten te verlagen. Dat is een vreemde gang van zaken”, stelt Wolfert.
Lange terugverdientijd
Budget Energie stelt in hun communicatie dat “zonnepanelen blijven lonen.” Wolfert zet zijn vraagtekens bij deze bewering: “Ze maken niet inzichtelijk wat de extra kosten zijn voor klanten met zonnepanelen. Het is dus niet duidelijk wat ze bedoelen met 'zeker lonen', de terugverdientijd zal door hogere kosten in ieder geval langer zijn.”
De directeur van de consumentenorganisatie adviseert bezitters van zonnepanelen goed rond te ijken en naar energiebedrijven te zoeken die hen niet financieel benadelen: “Er zijn enkele aanbieders die (nog) geen extra kosten in rekening brengen. Het advies is om te zoeken naar een meerjarencontract met gunstige tarieven, zodat er nog enkele jaren van de zonnepanelen geprofiteerd kan worden.”
Over de Vastelastenbond
De Vastelastenbond helpt consumenten sinds 2004 om hun vaste lasten te verlagen. Zo beheren ervaren adviseurs van het bedrijf uit Eindhoven de energiezaken voor duizenden klanten. Omdat klanten via een abonnementsvorm betalen, is de Vastelastenbond volledig onafhankelijk. Door de klanten jaarlijks automatisch over te laten stappen naar het beste aanbod in de markt wordt er financieel voordeel behaald. Ook voert de Vastelastenbond jaarlijks onderzoek uit naar de solvabiliteit van energiebedrijven.
Dit is een origineel bericht van Vastelastenbond
Ga naar alle berichten van deze organisatie.