Rotterdam, 5 december 2024 - Stille Levens | Kenniscentrum Babysterfte doorbreekt met een nieuwe campagne het taboe rond babysterfte. In een krachtige korte film (vanaf 12 december 2024 om 18:00 beschikbaar) delen getroffen ouders hun persoonlijke verhalen en ervaringen. Het doel is om de oorverdovende stilte te doorbreken die de omgeving vaak laat vallen. Juist in de feestelijke decembermaand is die stilte voor ouders extra voelbaar.
Rode draad is de verdrietige en schurende titel 'Zwijg hen niet dood'. De video laat ouders aan het woord die elke dag moeten leven met het verlies. Met de feestdagen in zicht, is niet alleen het gemis, maar ook het gebrek aan een luisterend oor of lieve woorden extra pijnlijk. De campagne zet zich in voor erkenning van zowel overleden baby’s als voor het voor altijd incomplete gezin.
Eén van de dappere ouders die in de video de microfoon pakt, is ervaringsdeskundige en programmamaker Rowan Blijd. “Er waren mensen die ons aan het vermijden waren,” vertelt ze. “Van wie we niets hoorden. In wie ik ook echt persoonlijk teleurgesteld ben geraakt omdat ik andere verwachtingen had.” Rowan verloor in 2019 haar zoon Amari. Daaropvolgend maakte ze een documentaire over haar ervaringen, die in 2022 op NPO3 werd uitgezonden. Over deze campagne zegt Rowan: “Ik denk dat het veel mensen bewust maakt dat ze mogen praten. Dat we een drempel kunnen verlagen door een voorzetje te geven en tips aan te dragen.”
“Ga het gesprek aan, noem de naam en erken het bestaan,” aldus Jeannette Rietberg oprichter van Stille Levens. “Dat je niet direct weet wat je moet zeggen, betekent niet dat je mag zwijgen. Je wilt niet weten hoe pijnlijk het is als de naam van je baby niet meer genoemd wordt of als mensen de straat oversteken om maar geen praatje te hoeven maken. Met deze video hopen we mensen te inspireren om, op wat voor manier dan ook, iets van zich te laten horen. Ook als je dat eerder niet hebt gedurfd. Niemand wil diegene zijn die stil blijft. Zet die waardevolle stap. Laat wat van je horen tijdens de komende feestdagen, en ook op andere terugkerende momenten in het jaar, zoals bijvoorbeeld de (ver)jaardag.”
Stille Levens biedt informatie en steun aan ouders, andere betrokkenen en zorgverleners bij het overlijden van een baby rond de geboorte. Wij zijn onafhankelijk en neutraal. Ook stimuleren we onderzoek rond babysterfte en de impact daarvan. Wij geloven in de kracht van ouders. Kracht om de ingrijpende gevolgen van het overlijden van hun baby te verweven in hun leven. Wij helpen ouders bij het ontwikkelen van deze kracht, die hen helpt bij het herstelproces. Dat doen we door informatie te delen, steun te geven en door aandacht te geven aan alles wat met babysterfte te maken heeft. Stille Levens is een ANBI-Stichting die voornamelijk met vrijwilligers werkt. Onze bestuursleden en directeur zijn ervaringsdeskundige ouders en geboortezorgverleners. Met onze gezamenlijke kennis en kunde, zijn wij in staat de meest uitgebreide informatie en steun te bieden. Voor algemene informatie over ons: www.stillelevens.nl.
Oproep aan de samenleving: Maak impact met ons, deel de campagne.
Omdat Stille Levens een ongesubsidieerde goede doelen-organisatie met beperkt media-budget is, roept zij de samenleving actief op om deze campagnevideo (vanaf 12 december 2024 om 18:00 beschikbaar) te delen. Dit kan via Facebook, Instagram, X, LinkedIn en YouTube of door het delen van onze campagnepagina www.zwijghennietdood.nl.
Voor meer informatie over de campagne en het doen van een donatie kun je terecht op zwijghennietdood.nl.
Dit is een origineel bericht van Stille Levens | Kenniscentrum Babysterfte
22 DEC 2024
21 DEC 2024
20 DEC 2024