In 2025 kiezen Nederlandse huiseigenaren vaker voor het inschakelen van vakmensen bij woningverbeteringen. Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy blijkt dat ruim 40% van de geplande verbouwingsprojecten in het eerste kwartaal van dit jaar wordt uitbesteed aan professionals.
De verschuiving van "Do-It-Yourself" naar "Do-It-For-Me" is vooral zichtbaar onder jongere huiseigenaren. Zij geven aan dat gebrek aan tijd, behoefte aan vakmanschap en het verlangen naar een gegarandeerde afwerking de belangrijkste redenen zijn om niet zelf te klussen.
De bereidheid om te investeren in het huis blijft onverminderd groot. Meer dan één op de vijf huiseigenaren is van plan om dit jaar hun woning te verbeteren, met name op het gebied van verduurzaming, comfort en onderhoud. Voorbeelden zijn het plaatsen van zonnepanelen, isolatie van dak of vloer, de overstap naar een warmtepomp, of het leggen van keramische tegels die lang meegaan. Ook buiten wordt er veel geklust, bijvoorbeeld door klinkers te kopen voor in de tuin. Schaarste aan vakmensen en oplopende kosten zorgen voor de grootste uitdagingen.
Volgens het onderzoek van USP wijst de trend op een structurele verschuiving in hoe consumenten met woningverbetering omgaan. De markt beweegt steeds meer richting gemak en kwaliteit, waarbij professionele ondersteuning de voorkeur krijgt boven doe-het-zelfoplossingen.
Dit is een origineel bericht van Traffic Family
Ga naar alle berichten van deze organisatie.