Drie theatermakers, Eric de Vroedt, Daria Bukvić en Sadettin Kirmiziyüz, laten bij Het Nationale Theater in Den Haag dit voorjaar een nieuw geluid horen met hun voorstellingen die zijn geïnspireerd op de actualiteit. Met de nieuwe producties Onze Straat, Citizen K. en De wereld volgens John brengt het grootste reizende toneelgezelschap van Nederland in het voorjaar van 2019 de stad van nu naar het theater. Over de verschillende bewoners van een straat in een stad ergens in Europa, over de vraag waarom de één krampachtig vasthoudt aan zijn identiteit en de ander bereid is zich moeiteloos aan te passen en over de aanklacht van de ‘normale Nederlander’.
Artistiek leider Eric de Vroedt: “Deze drie voorstellingen tonen drie totaal verschillende perspectieven op de stad van nu. Ze laten zien hoe de stad worstelt met zichzelf. Hoe stedelingen soms moeten vechten om hun in plekje de stad. Hoe men strijdt voor de eigen identiteit maar tegelijkertijd een behoefte heeft aan meer verbondenheid. Blijven we in onze eigen bubbels of zijn we nog in staat ons te verbinden met de ander? Daria, Sadettin en ik zijn alle drie de stad ingetrokken en komen met drie totaal verschillende antwoorden terug. Het debat kan beginnen!”
Onze Straat
Onze Straat, een nieuw toneelstuk van Nathan Vecht in regie van Daria Bukvić, gaat over een straat, in een stad, ergens in Europa. Een straat zoals er duizenden zijn, met een avondwinkel, een wasserette en bewoners die wel een voordeur maar niet hun leven delen. In drie grote scènes zien we hoe de tijd door de straat heen trekt. Gedurende de avond leren we negen bewoners kennen. We zien hoe hun levens zich in twaalf jaar ontwikkelen. En hoe om hen heen de straat verandert: mensen verhuizen, er ontstaan liefdes, kinderen worden geboren, ouderen sterven. Niets blijft zoals het is, maar het leven gaat door.
Daria Bukvić: “In Onze Straat staat de multiculturele samenleving niet ter discussie. Zo zit de stad vandaag de dag nou eenmaal in elkaar, en dat zien we zonder problematisering terug in dit stuk. Samenleven, eenzaamheid en de genadeloosheid van tijd staan centraal.”
Citizen K.
Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz duikt in Citizen K. in de wereld van de identiteitspolitiek. Hij ondervraagt zichzelf en de rest van onze maatschappij over de rol die identiteit anno 2019 in ons leven speelt. Hoe kan het dat wij in Nederland, een land dat jarenlang vooruitliep op het gebied van acceptatie en tolerantie, zo uit elkaar lijken te zijn gevallen in elkaar bestrijdende groepen? Citizen K. is de tweede van vier voorstellingen die Trouble Man samen met Het Nationale Theater maakt over de grote stad.
Sadettin Kirmiziyüz: “Ik heb heel lang gedacht dat ik me niet meer met dit onderwerp hoefde bezig te houden, maar er gebeurt te veel om mij heen en met mijzelf. Ik wil het over identiteit hebben en denk dat ik geen andere keus heb dan dat hier en nu te doen.”
De wereld volgens John
De wereld volgens John is een oergeestige aanklacht van de ‘normale Nederlander’ die zich in toenemende mate stoort aan de mensen die zijn ‘gave land’ te grabbel gooien: graaiende bazen, klagende nieuwkomers en vrouwen die hun natuurlijke plek niet kennen. Maar ook een verhaal over verbondenheid met de medemens en mannenvriendschap. Net als bij The Nation, dé theatergebeurtenis van 2017 en 2018, gaat regisseur Eric de Vroedt weer op onderzoek in Den Haag. Dit keer verruilt hij de Schilderswijk voor Duindorp.
Speeldata
Onze Straat – te zien van 12 maart t/m 14 mei – www.hnt.nl/onzestraat
Citizen K. – te zien van 3 april t/m 1 juni – coproductie Trouble Man & Het Nationale Theater - www.hnt.nl/citizenk
De wereld volgens John – te zien van 16 april t/m 8 juni – www.hnt.nl/volgensjohn
Dit is een origineel bericht van Het Nationale Theater
Ga naar alle berichten van deze organisatie.