Jean-Paul Würsten
Aanleiding:
VodafoneZiggo gaat diensten leveren over glasvezelnetwerk van DELTA Fiber
VodafoneZiggo gaat voor het eerst internet en tv aanbieden via het glasvezelnetwerk van een concurrent: DELTA Fiber. Dit betekent dat Ziggo-diensten straks beschikbaar zijn op ruim 600.000 extra adressen waar voorheen geen eigen netwerk lag. Voor consumenten betekent dit meer keuze en voor de markt is het een belangrijk signaal.
Als expert zie ik dit als een logische én noodzakelijke stap. De vraag naar snel en stabiel internet groeit, en glasvezel is daarbij de toekomst. Tegelijkertijd zien we dat in veel regio’s dubbele netwerken ontstaan, terwijl één open netwerk met meerdere aanbieders juist efficiënter en voordeliger is voor de consument.
Het probleem is dat Nederland op sommige plekken te maken krijgt met overaanbod en elders juist met een gebrek aan keuze. Dit leidt tot onnodige kosten voor de infrastructuur én tot een tekort aan concurrentie op abonnementsniveau.
De oplossing ligt in het breder openstellen van netwerken. Of het nu gaat om coax, glasvezel of andere infrastructuren: consumenten zijn het beste geholpen met netwerken die toegankelijk zijn voor meerdere providers. Dat maakt de markt eerlijker, stimuleert innovatie en houdt de prijzen scherp.
De verantwoordelijkheid ligt bij zowel providers als toezichthouders. Providers moeten hun netwerken openstellen, en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet blijven toezien op eerlijke concurrentie en waar nodig ingrijpen.
Als dit niet gebeurt, riskeren we dat een paar partijen de markt blijven domineren, innovatie afremmen en de consument te veel betaalt voor te weinig keuze. Deze samenwerking is niet alleen een mijlpaal, maar ook een kans om de internetmarkt structureel gezonder te maken.
Dit is een origineel bericht van Overstappen.nl
Ga naar alle berichten van deze organisatie.