Periscoop en Limburgs Landschap starten out of the box campagne
VENLO, 8 november 2021 – De toerismesector heeft zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis. Om toeristen weer naar Limburg te lokken en ondernemers in de recreatiesector te ondersteunen, start ontwerpbureau Periscoop samen met Stichting het Limburgs Landschap en printbedrijf Canon Production Printing een campagne die anders is dan anders. Daarbij worden vijf typische Limburgse landschappen gevangen in een kleimasker, thee, parfum, een elpee of een schilderij om de zintuigen te prikkelen. Ook zijn per landschap speciale behangen ontworpen.
,,In feite brengen we stukjes Limburgs landschap bij mensen thuis door design”, zegt Vivienne Curvers van Periscoop. ,,Je kunt voor het landschap naar Limburg komen, maar je kunt het ook in huis halen.”
In 2020 besteedden binnen- en buitenlandse toeristen volgens het CBS 43% minder in Nederland. Limburg, een van de populairste regio’s van het land, zag dit jaar veel toeristen terugkeren, maar dat waren er nog altijd 20,1% minder dan in pre-coronajaar 2019. ,,Daarom zochten we naar een manier om design in te zetten om toeristische ondernemers te helpen en met name jonge doelgroepen meer deze kant op te krijgen”, zegt Teun den Dekker van Periscoop. ,,In plaats van te roepen ‘kom naar Limburg’ proberen we het verhaal vanuit een ander perspectief te vertellen en de schoonheid van de provincie Limburg nadrukkelijk onder de aandacht brengen.”
De campagne speelt in op het themajaar ‘Ode aan het landschap’, dat toerismebureau NBTC in 2021 heeft uitgeroepen. Samen met Stichting Het Limburgs Landschap heeft Periscoop vijf typische Limburgse landschappen geselecteerd: het Heuvellandschap, het Kalkgraslandschap, het Veen-moeraslandschap, het Maaslandschap en de Maasduinen. De mooiste foto’s en tekeningen daarvan zijn verwerkt in vijf verschillende behangvarianten. Aan elk landschap is ook een product gekoppeld dat de zintuigen prikkelt. Bij het natte en droge Veenmoeraslandschap hoort Peelven thee, samengesteld uit diverse kruiden. De klanken van het droge en warme Kalkgraslandschap – van het geritsel van gras tot het plonzen van een pad – zijn vastgelegd op een elpee. De kenmerkende vakwerkhuizen en eindeloze uitgestrekte boom- en wijngaarden van het heuvellandschap leenden zich het best voor een schilderij. De klei van het Maaslandschap is verwerkt in een gezichtsmasker. De geur van de Maasduinen – zoals de frisse geur van grove dennen, verschillende muntsoorten, marjoraan en tijm – is gevangen in een mist parfum. Wilfred Alblas, directeur Het Limburgs Landschap: ,,We zien veel mensen buiten genieten in onze gebieden, een snelle landschapsfoto is vaak hun herinnering. Het mooie van dit project is dat een jonge generatie makers en designers het landschap bewust beleefd heeft middels hun zintuigen. Die invalshoek heeft verrassende producten opgeleverd. Het resultaat is een inspirerende afsluiting geworden van ons 90-jarig jubileum.”
Omdat Het Limburgs Landschap 90 jaar bestaat worden alle producten in een limited edition van 90 exemplaren op de markt gebracht. ,,Het is geen commercieel product. Het is bedoeld om een boodschap over te brengen”, zeggen Curvers en Den Dekker. Wel mogen Limburgse ondernemers in de toerisme- en recreatiebranche de foto’s en ontwerpen gratis gebruiken op hun eigen producten of in hun bedrijf. Ze kunnen dit aanvragen via de website www.odeaanhetlimburgselandschap.nl. Zo worden zij direct gesteund door de campagne. De provincie Limburg stelde een bijdrage beschikbaar om het project te kunnen uitrollen. De sector toerisme en recreatie telt in Limburg circa 40.000 banen, goed voor 7,8% van de totale werkgelegenheid, en leidt tot ruim 4 miljard euro aan bestedingen per jaar. De provincie wil toerisme onder meer koppelen aan gezondheid en daar sluit recreëren in de natuur prima bij aan. Daarbij vormt het landschap een van de toeristische troeven van Limburg.
Dit is een origineel bericht van Periscoop