Na 37 jaar is het VARA-koor Kinderen voor Kinderen nog steeds de populairste muziekgroep onder Nederlandse jongeren. Chantal Janzen, Ali B en Marco Borsato zijn hun favoriete artiesten. Onder jongens staat Armin van Buuren nipt op nummer één. Dit blijkt uit het Jongeren Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar. Opvallend is dat oudere artiesten, zoals André van Duin en Herman Finkers, ook door jongeren zeer gewaardeerd worden.
Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
Ranglijst van Nederlandse cultuurmakers met de sterkste reputatie onder jongeren (4 tot 18 jaar)
Tot 12 jaar volgen kinderen de smaak van hun ouders
Vijf van de tien jeugdidolen blijken ook in de volwassenen top-10 te staan. Als we de twee top-10’s in elkaar schuiven, blijken Guus Meeuwis, Linda de Mol, Marco Borsato, Chantal Janzen en Nick & Simon voor de totale Nederlandse bevolking de absolute top te vormen. Ook oudere artiesten, zoals André van Duin en Herman Finkers, die bij volwassenen in de top-10 staan, blijken onder jongeren bekend en gewaardeerd.
Ranglijst van Nederlandse cultuurmakers met de sterkste reputatie onder volwassenen (18+)
Op muziekgebied zijn de smaakverschillen tussen jeugd en volwassenen het grootst. Niet alleen Kinderen voor Kinderen, maar ook O'G3NE, B-Brave, Broederliefde en 3JS staan wél in de jongerentop, maar zijn voor volwassenen onzichtbaar. Opvallend genoeg hebben ook de Jostiband en Doe Maar alleen bij de jeugd een nationale toppositie.
‘Tot twaalf jaar volgen kinderen vooral de smaak van hun ouders en luisteren bijvoorbeeld mee met de muziek van Marco Borsato en Guus Meeuwis’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda de cijfers. ’Op de middelbare school ontwikkelen jongeren hun eigen smaak en worden onder andere de dj’s Tiësto en Afrojack enorm populair.’
Rapportcijfer Kinderen voor Kinderen op basisschool een 8, op middelbare school een 2
Hoewel het VARA-koor Kinderen voor Kinderen gemiddeld de hoogste merkpositie inneemt onder jongeren, is de waardering sterk leeftijdsafhankelijk. Op de basisschool is Kinderen voor Kinderen enorm populair: het rapportcijfer is een dikke acht en het imago stoer én vriendelijk. Op de middelbare school is Kinderen voor Kinderen weliswaar nog steeds een bekend fenomeen, maar het rapportcijfer daalt onder 15- tot 18-jarigen naar een twee. ‘Pubers willen absoluut niet worden geassocieerd met Kinderen voor Kinderen’.
Chantal Janzen, Kinderen voor Kinderen en Jochem Myjer op meeste verlanglijstjes
Ruim een kwart van de jongeren hoopt binnenkort een optreden van Chantal Janzen te mogen meemaken. Een concert van Kinderen voor Kinderen en een cabaretvoorstelling van Jochem Myjer staan vrijwel even hoog op het verlanglijstje. Ook Martin Garrix, Jeroen van Koningsbrugge en Ali B wil de jeugd graag live meemaken.
Percentage jongeren dat cultuurmakers wil bezoeken in de komende twee jaar
Toneelgezelschappen geheel buiten beeld van Nederlandse jeugd
Van de vele dans-, toneel-, opera- en muziekgezelschappen met cultuursubsidie zijn slechts vier organisaties zichtbaar voor de Nederlandse jeugd. Het Nationale Ballet heeft de grootste jongerenachterban. De Nationale Opera, Scapino Ballet Rotterdam en NDT volgen daarna. Opvallend is de onzichtbaarheid van de orkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouw Orkest.
Ook de toneelgezelschappen zijn bij de Nederlandse jeugd geheel buiten beeld. ‘Om als toneelgezelschap in beeld te komen bij jongeren is televisie het meest effectieve medium’, aldus Hendrik Beerda,. ‘Het tv-programma Bloed, Zweet en Aria’s, met een kijkje achter de schermen bij De Nationale Opera, is bijvoorbeeld enorm succesvol gebleken voor het imago van dit gezelschap. Ook een wedstrijdprogramma als So you think you can dance kan voor toneelgezelschappen interessant zijn voor hun profilering.’
Ranglijst van gesubsidieerde gezelschappen met de sterkste reputatie onder jongeren
Onderzoek onder 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar
Voor het onderzoek zijn 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de geholpen bekendheid, de waardering, het imago en de bezoekintentie. Met het onderzoek is de reputatie van alle merken die in de Nederlandse cultuursector actief zijn gemeten.
Dit is een origineel bericht van Hendrik Beerda Brand Consultancy
Ga naar alle berichten van deze organisatie.