'Consument moet keuze hebben; reparatie en refurbished dragen beide bij aan beter milieu'

21 FEB 2025 07:56 | Swappie
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Martine Hardeveld Kleuver

Aanleiding:
Reparateurs van telefoons vallen bij bosjes om

Veel reparatiewinkels voor telefoons gaan failliet omdat de vraag afneemt. Volgens een artikel uit het FD komt dit omdat nieuwe telefoons minder snel stuk gaan. Ook beschermen mensen hun telefoon beter tegen schade. Bovendien kopen sommige mensen liever een refurbished telefoon voor 600 euro die nog lang mee gaat, dan dat ze 200 euro investeren in een reparatie. Als reparatiewinkels failliet gaan, zijn er minder locaties om toestellen te laten repareren en dan wordt dit minder toegankelijk. Het is belangrijk dat de consument een keuze heeft. Bovendien dragen beide opties bij aan een beter milieu.

Hoewel het jammer is dat er steeds meer reparatiewinkels verdwijnen, is de achterliggende reden positief. Mensen gaan steeds bewuster om met hun elektronica. Nieuwe smartphones gaan langer mee dan oudere modellen en screenprotectors zijn eindelijk het nieuwe normaal, waardoor reparatie minder snel nodig is. Ook refurbishment zit in de lift. Bij een refurbished toestel weten consumenten zeker dat het professioneel is gecontroleerd, getest en gerepareerd. Zo wordt de levensduur van een toestel verlengd, in plaats van dat mensen een nieuw toestel kopen. Bovendien krijgen consumenten garantie op een refurbished toestel.

Maar de uiteindelijke keuze moet liggen bij de consument. Of je nu je smartphone beter beschermt, je toestel laat repareren of kiest voor een refurbished toestel, het draagt allemaal bij aan hetzelfde doel: een beter milieu.

Martine Hardeveld Kleuver, Country Manager voor Nederland en België, Swappie

Meer binnen de rubriek Klimaat, milieu en duurzaamheid