Bedrijven die lokaal inkopen en produceren, tonen niet alleen meer veerkracht tijdens crises, maar realiseren ook indrukwekkende jaarlijkse omzetgroei, zo blijkt uit Accenture's nieuwste onderzoek, "Resilience in the Making."
Nicole van Det, Country Managing Director Accenture Nederland, stelt: " In het huidige klimaat is veerkracht onmisbaar voor groei. Digitalisering en technologieën, zoals digital twins en generatieve AI, stellen bedrijven in staat om zich snel aan te passen aan veranderingen."
Frank Rennings, Lead Industry X Accenture Nederland, benadrukt de voordelen van regionale netwerken: "Door minder afhankelijk te zijn van wereldwijde leveranciers kunnen bedrijven sneller en duurzamer leveren en zich aanpassen aan nieuwe kooppatronen."
Tegen 2026 wil 85% van de bedrijven hun belangrijkste producten regionaal produceren en verkopen, een flinke stijging van de huidige 43%. Ook wil 65% in 2026 hun producten regionaal inkopen, oplopend van 38% nu. Uit het onderzoek blijkt dat de 25% veerkrachtigste bedrijven een 3,6% hogere omzet hadden dan de 25% meest kwetsbare bedrijven.
Het rapport geeft aan dat naast lokaal inkopen en produceren, bedrijven ook in technologie en de digitale vaardigheiden van hun medewerkers moeten investeren voor hun langetermijnveerkracht. Zo kunnen ze hun toeleveringsketens en productie zelfstandig beheren, zelfs bij onverwachte gebeurtenissen.
Recentelijk zijn er meer verstoringen geweest door geopolitieke veranderingen, extreem weer, technologische vernieuwingen en tekorten aan materialen en talent. Veel bedrijven hadden moeite met hun veerkracht en groei. In 2021 en 2022 kostte dit bedrijven samen $1,6 biljoen aan gemiste inkomsten.
Accenture's rapport beveelt drie belangrijke aandachtsgebieden aan voor het versterken van veerkracht:
Over het onderzoek:
Dit onderzoek, uitgevoerd van januari tot maart 2023 bij 1.230 leidinggevenden wereldwijd, toont hoe bedrijven omgaan met verstoringen en hoe ze in de toekomst veerkrachtiger willen worden.
Dit is een origineel bericht van Accenture