Je eigen merk versterken: zo doe je dat!

05 APR 2024 15:02 | Traffic Family

Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw zaak zoveel mogelijk in de lift blijft zitten. Dat betekent dat je ieder jaar hogere omzetten wilt behalen dan het jaar ervoor. Hoge omzetten haal je natuurlijk niet door nieuwe en blijvende klanten. Een sterk merk dat goed zichtbaar is, bijvoorbeeld door jouw logo op een doos op maat, is cruciaal voor het vergaren en behouden van klanten. Zo versterk jij je eigen merk!

Het USP

Een interessant bedrijf heeft een unique selling point, iets wat geen enkel ander bedrijf te bieden heeft. Stel, je zit in de schoenen. Heel veel ondernemers verkopen schoenen, dus waarom zouden mensen dan bij jou kopen? Misschien zijn jouw schoenen allemaal vegan, CO2-neutraal geleverd of speciaal voor mensen met grote voeten. Bij Superdoos kun je handige dozen bestellen om jouw product in te leveren.

Een uniek verhaal

Een goed merk heeft ook een sterke eigen visie. Hiermee bedoelen we een verhaal dat de reden voor de oprichting van jouw bedrijf vormt. Misschien heb jij bijvoorbeeld zelf schoenmaat 50 en wilde je daarom een winkel beginnen voor mensen zoals jij. Met een sterk verhaal kun je klanten aan je binden. Hoe persoonlijker hoe beter. Een dergelijk verhaal verdient altijd een mooi plekje op de website, de socials en kan regelmatig aangehaald worden in commercials of een nieuwsbrief.

Zichtbaarheid

Jouw merk moet niet alleen goed uitgedacht zijn, mensen moeten het ook kunnen vinden. Door jouw logo op al je producten terug te laten komen, vergeten mensen de stijl van jouw merk niet snel. Daarnaast zijn sociale media tegenwoordig dé manier om je zichtbaarheid te vergroten. Dat werkt een stuk beter dan bijvoorbeeld flyeren. Laat je posts sponsoren om gezien te worden door mensen die jou niet volgen, maar wel interesse zouden kunnen hebben in jouw bedrijf, of ga lucratieve samenwerkingen aan met influencers die passen bij jouw vakgebied. Een nieuwsbrief is een uitstekende manier om de klanten die reeds gebruik hebben gemaakt van jouw producten of diensten aan je te binden. Zij krijgen nu immers een wekelijkse update over de ontwikkelingen binnen jouw onderneming en de nieuwe producten die ze eventueel kunnen kopen.

Aantrekkelijke content

Dat wat van jou en jouw merk zichtbaar is, moet ook een beetje aantrekkelijk zijn, anders vergeten mensen je alsnog. Korte video’s werken tegenwoordig het besten. Aantrekkelijke shots van jouw producten, tevreden klanten of een kijkje achter de schermen in jouw bedrijf, het kan allemaal verwerkt worden in filmpjes van maximaal 30 seconden. Met een videograaf weet je zeker dat het allemaal mooi in beeld komt. Vergeet daarnaast niet aantrekkelijke captions te plaatsen onder je post en regelmatig te blijven posten, zodat klanten je niet vergeten.

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt