Driekwart van de consumenten die overstapt van energieleverancier kiest niet voor het voordeligste contract en betaalt onnodig veel. Het merendeel van de overstappers doet dit via een website van een energieleverancier of na daartoe aangespoord te zijn via de telefoon of deurverkoper. Onderzoek wijst uit dat dit financieel nadelig is. Directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond adviseert consumenten dan ook met klem om over te stappen via prijsvergelijkers: “Op deze websites vechten leveranciers om de gunst van de consument en draait het om de laagste prijs.”
Onderzoek van toezichthouder Autoriteit Consument & Consument (ACM) geeft aan dat het merendeel van de consumenten ervoor kiest om over te stappen na stimulatie van een energieleverancier. Een overstap gebeurt via de website van een leverancier of na een telefoongesprek of deurbezoek van een energieaanbieder. “Contracten die op deze wijze worden aangeboden, zijn echter nooit het voordeligste. Er is geen sprake van concurrentie waardoor de tarieven hoog liggen”, verduidelijkt Wolfert.
De resultaten van de onderzoeken van ACM worden sinds 2018 gebundeld in de Energiemonitor. Slechts een kwart van alle overstappers kiest voor het goedkoopste energiecontract door gebruik te maken van prijsvergelijkers. Dat verbaast Wolfert niet: “Door de wirwar aan informatie komen ze er niet uit, waardoor consumenten vaak kiezen voor wat ze kennen en zich via de website van een energieleverancier aanmelden.”
Leveranciers gaan strijd met elkaar aan
Een contract afsluiten via de website van een leverancier is zeer onverstandig benadrukt de directeur van de consumentenorganisatie. Ook een contract afsluiten via colportage of telefonische verkoop is niet de beste keuze: “Er is in deze gevallen geen sprake van vergelijkingsmateriaal. De energieleverancier die opdracht geeft voor deze verkoopmethodes verzint zelf een goed klinkend verhaal. Om het voordeligste contract te kiezen, is een vergelijkingssite de beste optie.”
Op vergelijkingssites moeten energieleveranciers met elkaar strijden om de gunst van de consument. “Hoe lager de prijs, des te hoger de energieleverancier op de website van een prijsvergelijker komt te staan. Zo springt hij direct in het oog van de klant die op zoek is naar de laagste prijs. Deze manier van klanten werven, is erg efficiënt omdat een aanbieder geen deurverkopers hoeft langs te sturen of een callcenter hoeft in te schakelen. Klanten melden zichzelf via de vergelijker aan. De laagste prijs is bij onze nieuwe energievergelijker het belangrijkste overstapmotief”, verduidelijkt Wolfert.
Over de Vastelastenbond
De Vastelastenbond helpt consumenten sinds 2004 om hun vaste lasten te verlagen. Zo beheren ervaren adviseurs van het bedrijf uit Eindhoven de energiezaken voor duizenden klanten. Omdat klanten via een abonnementsvorm betalen, is de Vastelastenbond volledig onafhankelijk. Door de klanten jaarlijks automatisch over te laten stappen naar het beste aanbod in de markt wordt er financieel voordeel behaald. Ook voert de Vastelastenbond jaarlijks onderzoek uit naar de solvabiliteit van energiebedrijven. Sinds kort biedt de consumentenorganisatie ook een gratis Energievergelijker aan. Mensen kunnen kosteloos hun energieverbruik intikken en krijgen aan de hand van hun persoonlijke informatie een onafhankelijk energieadvies.
Dit is een origineel bericht van Vastelastenbond
Ga naar alle berichten van deze organisatie.