Zoetermeer – De RDW heeft het tussenrapport ‘Programma emissietesten RDW’ opgeleverd. De RDW constateert ondermeer dat voor twee voertuigtypes de motoren onvoldoende rechtvaardiging is gevonden voor een hogere NOx uitstoot.
Het tweede rapport is het vervolg op het eerdere RDW-onderzoek naar afwijkend emissiegedrag waaruit bleek dat het emissiesysteem van zestien auto’s nader onderzoek nodig had. Het emissiebestrijdingssysteem van deze voertuigen werd buiten de goedkeuringstest anders aangestuurd dan in de praktijk Dit mag alleen wanneer het noodzakelijk is om de motor te beschermen.
Vervolgonderzoek
In het vervolgonderzoek concludeert de RDW nu dat de onderzochte auto’s in te delen zijn in twee categorieën:
Voor veertien voertuigen maakten betreffende fabrikanten aannemelijk dat de verminderde werking van het emissiebestrijdingssysteem geoorloofd is voor het beschermen van de motor.
Voor twee auto’s (Suzuki Vitara en Jeep Grand Cherokee) is het volgens de RDW niet aannemelijk gemaakt dat de verminderde werking van het emissiebestrijdingssysteem nodig is voor motorbescherming. Bij deze voertuigen wordt nader onderzoek uitgevoerd. De RDW heeft het Openbaar Ministerie geïnformeerd over deze voertuigen.
Niet toegestaan
Het is vanuit regelgeving niet toegestaan het emissiebestrijdingssysteem buiten de goedkeuringstest op een andere manier te laten werken. Behalve wanneer dit noodzakelijk is om de motor te beschermen.
Het resultaat van de indicatieve praktijktesten (die de RDW publiceerde in september 2016) was dat de RDW bij zestien voertuigen sterk verhoogde NOx-emissies heeft gemeten. De uitstoot bleek in sommige gevallen vele malen hoger dan tijdens de typegoedkeuringstest. Deze praktijkuitstoot wilde de RDW verder onderzoeken om te kijken of hier sprake was van een ongeoorloofd manipulatie-instrument. Bij dit vervolgonderzoek zijn intensieve toezichtgesprekken met fabrikanten gehouden en heeft de RDW additionele testen uitgevoerd in het laboratorium. De resultaten staan in het gepubliceerde tussenrapport.
Conclusies
Na analyse van de testresultaten, de gevoerde toezichtgesprekken en door fabrikanten aangeleverde informatie, concludeert de RDW het volgende:
Dit is een origineel bericht van RDW
Ga naar alle berichten van deze organisatie.