Voor Noord-Hollanders is Artis de belangrijkste vrijetijdsorganisatie, Ajax komt voor hen op de elfde plek. In Brabant is de Efteling belangrijker dan carnaval. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 7.850 respondenten. Met het onderzoek is het draagvlak van alle Nederlandse vrijetijdsorganisaties gemeten. De Elfstedentocht wordt het meest gewaardeerd van het totale aanbod aan cultuur, dagattracties, evenementen en sport.
Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:
Elfstedentocht is populairste vrijetijdsmerk; Noordelingen vooral trots op vrijetijdsaanbod
De helft van de meest gewaardeerde vrijetijdsbestemmingen bevindt zich opvallend genoeg in de Noordelijke provincies, met de Elfstedentocht aan kop. ‘De trots van de Friezen op hun Elfstedentocht is ongeëvenaard, ondanks dat de tocht der tochten 20 jaar geleden voor het laatst werd verreden’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Ook de Friese schaatstempel Thialf staat in de top-10 van meest gewaardeerde vrijetijdsbestemmingen. Onder de inwoners van Drenthe is het draagvlak voor het Herinneringscentrum Kamp Westerbork en de nieuwe dierentuin Wildlands enorm. Groningers zijn dol op hun Martinitoren.’
Top-10 sterkste vrijetijdsmerken (gemeten onder de bevolking van de vestigingsprovincie)
Populairste vrijetijdsorganisaties per provincie
Per provincie zijn de 50 populairste vrijetijdsorganisaties in detail onderzocht. Gerangschikt op merkkracht (bestaande uit bekendheid, waardering en binding) hebben de volgende organisaties het meeste draagvlak in hun vestigingsprovincie:
Top-3 sterkste vrijetijdsmerken per provincie
Dagattracties brengen bevolkingsgroepen het best bij elkaar
In het totale vrijetijdsaanbod blijken dagattracties de bevolkingssegmenten het best met elkaar te verbinden. ‘Onafhankelijk van afkomst en opleiding houden mensen van attractieparken en dierentuinen’, verklaart merkadviseur Beerda’. ‘Vrijwel iedereen met (klein)kinderen bezoekt dan ook regelmatig dagattracties. De achterban van professionele cultuur- en sportorganisaties is veel minder divers. Bij cultuur is het publiek vooral hoogopgeleid en bij sport meestal gefragmenteerd naar club en bij voetbal bijvoorbeeld vooral van het mannelijke geslacht.’
Brabant is dé sportprovincie, met PSV als grote trots; Utrecht heeft karigste sportaanbod
In de Brabantse top-50 van sterkste vrijetijdsmerken is meer dan 40 procent een sportclub of sportaccommodatie. In geen enkele andere provincie is dat percentage zo hoog. PSV, het Philips Stadion en het Eindhovense zwemcentrum Tongelreep zijn de populairste sportorganisaties. De provincie Utrecht heeft het minste aantal aansprekende sportorganisaties. Alleen FC Utrecht met Stadion Galgenwaard geniet een breed draagvlak onder de Utrechtse bevolking.
Top-3 sterkste sportmerken per provincie
Noord-Holland heeft het rijkste cultuuraanbod, Flevoland heeft cultureel het minst te bieden
In de provincie Noord-Holland is het draagvlak voor het cultuuraanbod het sterkst van alle provincies. Noord-Hollanders zijn vooral trots op het Rijksmuseum, het Anne Frank Huis en Carré. Terwijl bij de eerdere meting van 2013 en 2015 Overijssel steevast onderaan bungelde op de ranglijst van provincies met het sterkste cultuuraanbod, is dit nu Flevoland. ‘Flevoland moet zich zorgen maken over zijn zwakke cultuurimago’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ’Uit ander onderzoek komt Flevoland telkens als minst aantrekkelijke provincie uit de bus. De jongste provincie heeft vooral het imago van een slaapprovincie, die je verlaat om te werken en recreëren. De Oostvaarderplassen is weliswaar een ijzersterk vrijetijdsmerk, maar de provincie heeft ook culturele iconen nodig om een aantrekkelijker imago te krijgen.’
Merkkracht van het cultuuraanbod per provincie in 2017 (+ positie in 2015 en 2013)
Onderzoek onder 7.850 respondenten
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2017 zijn 7.850 respondenten ondervraagd. Met het onderzoek is het maatschappelijk draagvlak van alle Nederlandse cultuurinstellingen, dagattracties, evenementen en sportorganisaties onderzocht. Ook is de waardering voor het vrijetijdsaanbod per provincie gemeten.
Dit is een origineel bericht van Hendrik Beerda Brand Consultancy
Ga naar alle berichten van deze organisatie.