Veel managers raken tijdens de kerstperiode ontzettend gestrest. Dit komt niet alleen doordat het ontzettend druk is gedurende deze periode van het jaar, maar ook omdat ze een verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor hun personeel als het aankomt op kerstpakketten. Komt dit je bekend voor? Lees dan deze blog goed door, want we bespreken hier de criteria waar kerstpakketten aan moeten voldoen om je personeel tevreden te stemmen.
Hoge kwaliteit producten
Het eerste criterium waaraan het kerstpakket 2024 moet voldoen, is dat het is samengesteld met producten van hoge kwaliteit. Helaas is het zo dat er veel kerstpakketten zijn die een minder hoge kwaliteit hebben dan je zou hopen. Dit betekent dat voorwerpen bijvoorbeeld eerder stuk gaan, waardoor je mensen in je bedrijf teleurstelt. Ga daarom alleen voor kerstpakketten van een hoge kwaliteit en met een goede reputatie om dit probleem te vermijden.
Je team
Bij het samenstellen van kerstpakketten is inclusiviteit erg belangrijk. Voor een kerstpakket vrouw 2024 kies je andere producten dan wanneer je team alleen uit mannen bestaat. Het is dus essentieel om ervoor te zorgen dat de inhoud van de kerstpakketten een diversiteit aan smaken en interesses weerspiegelt, want zo is je team natuurlijk ook samengesteld. Maar hoe kun je je dit voorstellen? Denk bijvoorbeeld aan producten die geschikt zijn voor verschillende dieetwensen, zoals veganistische of glutenvrije opties. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van producten die geschikt zijn voor verschillende dieetwensen, zoals veganistische of glutenvrije opties. Een ander voordeel hiervan? Je laat hierdoor ook zien dat je als werkgever geeft om de individualiteit van je personeel. Het creëren van een kerstpakket dat iedereen aanspreekt, draagt niet alleen bij aan de tevredenheid van je medewerkers, maar bevordert ook de teamgeest en het saamhorigheidsgevoel binnen de organisatie.
Persoonlijk
Maak ook het kerstpakket persoonlijk als je wilt dat het geschenk aan alle voorwaarden voldoet. Iedereen wil zich namelijk gewaardeerd voelen wanneer ze een geschenk krijgen, maar een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat ze echt het gevoel hebben dat het cadeau speciaal voor ze is uitgezocht. Hetzelfde geldt voor kerstpakketten. Vermijd daarom kerstpakketten met bijvoorbeeld cadeaubonnen. Bedenk van tevoren of een kerstpakket aansluit op de persoon aan wie je het wil geven. Is dit het geval? Dan heb je waarschijnlijk de juiste keuze gemaakt. Blijkt dit niet zo te zijn? Kijk dan verder naar andere opties.
Duurzaam
Ten vierde dienen kerstpakketten tegenwoordig duurzaam te zijn. Het komt steeds vaker voor dat mensen alleen genoegen nemen met duurzame kerstpakketten. Dit komt doordat er steeds meer belang wordt gehecht aan een duurzame wereld, waar bijvoorbeeld geen afval zomaar in de natuur belandt en klimaatverandering geen levens verwoest. Met een kerstpakket met enkel duurzame producten, laat je zien dat je aandacht hebt voor de zorgen van je personeel.
Praktisch
Als vijfde is het van groot belang dat een kerstpakket praktisch is, in meerdere opzichten. Ga voor producten die de ontvanger van het pakket in het dagelijkse leven veel zal gebruiken. Daarnaast dient het praktisch te zijn op het vlak van verplaatsen. Vermijd daarom zware voorwerpen of voorwerpen die aan de grote kant zijn voor je kerstpakket. Op deze manier haalt men veel meer waarde uit dit soort geschenken en vinden ze het kerstpakket perfect.
Doordacht
Tevens moet het kerstpakket doordacht zijn. Wat we hiermee bedoelen? Je moet echt diep nadenken over het kerstpakket en de emoties die vrijkomen wanneer iemand het pakket ontvangt. Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Overweeg daarom om thema’s te gebruiken die aansluiten bij de interesses van je medewerkers. We hebben het dan over thema’s zoals hobby’s. Dit maakt de pakketten niet alleen persoonlijker, maar ook betekenisvoller. Zelfs kleine details, zoals het kiezen van lokale producten of handgemaakte items, kunnen een groot verschil maken. In deze feestelijke tijd geeft een doordachte keuze niet alleen een gevoel van verbondenheid, maar ook een blijvende indruk.
In lijn met je branding & PR
Tot slot dient het pakket in lijn te zijn met je branding en PR. Het zou immers raar zijn om bijvoorbeeld als duurzaam bedrijf een kerstpakket aan te schaffen dat voorwerpen bevat die niet duurzaam zijn. In plaats daarvan moet je personeel meteen het idee hebben dat het pakket goed past bij de waarden van je organisatie. Denk hierbij aan het kiezen van producten die jouw merk vertegenwoordigen, zoals lokale ambachten of ecologische artikelen die aansluiten bij je duurzame imago. Je kunt deze keuze vervolgens ook weer meenemen in je pr-strategie. Overweeg, als onderdeel daarvan, ook kerstgeschenken voor je relaties.
Door consistentie te waarborgen, laat je zien dat je niet alleen om de feestdagen geeft, maar ook om de identiteit en waarden van je bedrijf. Dit creëert een authentieke ervaring terwijl je tegelijkertijd een warm en persoonlijk gebaar maakt.
Dit is een origineel bericht van Traffic Family
Ga naar alle berichten van deze organisatie.