De veiligheid van het eigen huis staat bij veel Nederlanders hoog in het vaandel. Recentelijk heeft een explosieve groei in de aankoop van beveiligingscamera's de aandacht van de industrie getrokken. Uit een rapport van RTL Nieuws blijkt dat steeds meer Nederlanders investeren in 'slimme' apparaten om hun huis te beveiligen.
Inzichten uit het Multiscope-onderzoek
Volgens een jaarlijks onderzoek door Multiscope onder bijna vijfduizend Nederlanders heeft maar liefst 26 procent van de huishoudens in Nederland een beveiligingsapparaat, zoals een bewakingscamera of een slimme deurbel. Deze gegevens tonen een duidelijke toename in de interesse van Nederlanders in de aankoop van slimme beveiligingsapparaten. In totaal gaven Nederlanders in 2022 €734 miljoen uit aan slimme beveiliging, een indrukwekkende stijging van 24 procent vergeleken met het jaar ervoor.
Bovendien blijkt uit het onderzoek dat zo'n twee miljoen huishoudens in Nederland gebruik maken van slimme beveiligingsapparaten, wat een aanzienlijke toename is van 33 procent ten opzichte van 2021.
Populaire beveiligingsproducten
Onder de slimme beveiligingsapparaten is de beveiligingscamera het populairste product. 13 procent van de huishoudens heeft er minstens één in hun bezit. Daarnaast zijn slimme deurbellen met een aandeel van 12 procent ook zeer in trek. Andere populaire slimme beveiligingsproducten zijn rook- en CO(2)-melders (7 procent), beveiligingssystemen (6 procent), babyfoons (4 procent) en slimme deursloten (2 procent).
De toekomst van slimme beveiliging in Nederland
Het onderzoek suggereert dat de trend van toenemende investeringen in slimme beveiliging zal voortzetten. Nederlanders verwachten in het komende jaar namelijk nog eens €399 miljoen uit te geven aan de aanschaf van slimme beveiligingsproducten. Met deze groeiprognose schat Multiscope de potentiële marktwaarde voor slimme beveiliging in Nederland op een indrukwekkende €1,1 miljard.
Deze opwaartse trend in de aankoop van beveiligingscamera's en andere slimme beveiligingsapparaten toont het groeiende belang dat Nederlanders hechten aan de veiligheid van hun woning en hun behoefte om up-to-date te blijven met de nieuwste technologie. Het is een duidelijke indicatie voor fabrikanten en leveranciers van slimme beveiligingsoplossingen dat de Nederlandse markt klaar is voor verdere innovatie en uitbreiding in deze sector.
*Cijfers Multiscope
Multiscope is een toonaangevend marktonderzoeksbureau dat zich richt op consumentenonderzoeken in Nederland. Het bedrijf is al jaren actief en staat bekend om zijn diepgaande analyses en inzichten in diverse marktsectoren, waaronder die van slimme beveiliging.
Dit is een origineel bericht van CameraInstallatie.nl