“De volksmuziek in Cuba laat zien hoe het eiland met de wereld verbonden is”
In Nederland wordt Cubaanse muziek vooral geassocieerd met salsa, son en rumba. Cappella Amsterdam laat met ¡La otra Cuba! een andere kant van Cuba horen én zien. Geïnspireerd door hedendaagse Cubaanse musici, presenteert dirigent Leonard Evers het muzikale Cuba van vandaag op diverse plaatsen in Nederland van 19 t/m 28 mei.
Het geluid van Cuba
“Hedendaagse Cubaanse componisten zijn geïnspireerd door de ongelooflijke rijke muzikale tradities die aanwezig zijn op het eiland, en slagen erin een hele organische plek te vinden voor elementen uit die tradities in hun muziek”, aldus artistiek projectleider en dirigent Leonard Evers. “Je hebt natuurlijk de Afrikaanse invloeden die de slavenhandel met zich meebracht, en uit Europa vind je voornamelijk de Spaanse invloed uit de tijd dat Cuba een Spaanse kolonie was”.
Spaanse literatuur en poëzie
Leonard Evers heeft met behulp van (lokale) Cubaanse musici en experts een zeer divers programma samengesteld dat een reflectie is van al deze pluriforme invloeden.
Zo draait de eerste helft van het concert voornamelijk om de invloed die Spaanse literatuur heeft op de muziek, en dan met name het werk van de Spaanse dichter Federico Garciá Lorca (1898-1936). Zijn teksten zijn een grote inspiratie in het werk van de iconische gitarist, dirigent en componist Leo Brouwer (1939) en de jonge succesvolle componiste Wilma Alba Cal (1987). Spaanse poëzie en rijke harmonische taal vermengen zich met invloeden uit de son, rumba en andere populaire Cubaanse muziek. “In de Rondas, refranes y trabalenguas zijn allerlei populaire raadseltjes, tongbrekers, woordgrappen en gezegdes op muziek gezet op een ongelofelijk speelse manier” zegt Evers.
Dans, zang en percussie
De Yoruba-cultuur is nog steeds zeer aanwezig in Cuba. Yoruba kent zijn oorsprong in de rijke Oyó civilisatie - delen van het huidige Oost-Benin en West-Nigeria - en is sinds de slavenhandel van grote invloed op de religie (Regla de Ocha) en muziek van Cuba. De tweede helft van het concert staat in het teken van deze Yoruba-cultuur. Zo hoort én ziet men een selectie van Requiem para Osun van de componist Calixto Alvarez (1938), die in zijn werk de Latijnse requiemmis combineert met traditionele Yoruba-teksten, ritmes en melodieën die verwijzen naar enkele belangrijke zogenoemde ‘orishas’. De uit Cuba afkomstige en in Nederland wonende danser Pedro Ricardo Henry (Conny Janssen, Sally) zal gestalte geven aan de traditionele dans. De Cubaanse Martha Galarraga woont in Frankrijk, en is voor dit programma speciaal betrokken als zangeres én taalcoach voor de zangers van Cappella Amsterdam. De batá-spelers van AKE komen uit Amsterdam, maar hebben ook hun ‘roots’ liggen in Cuba.
¡La otra Cuba! gaat op vrijdag 19 mei in première in het Muziekgebouw in Amsterdam. Daarna zal het programma nog te zien zijn in Nijmegen, Alkmaar, Haarlem en Den Haag.
Uitvoerenden
Cappella Amsterdam
Leonard Evers dirigent en artistiek leider
AKE batá (percussie)
Martha Galarraga zang
Pedro Ricardo Henry dans
Programma
Leo Brouwer (1939) Canciones Amatorias
Leo Brouwer selectie uit Rondas, refranes y trabalenguas
Wilma Alba Cal (1987) 5 Canciones
Leo Brouwer Cántigo de Celebración
Calixto Alvarez (1938) selectie uit Requiem para Osun
Meer informatie en kaarten op de website van Cappella Amsterdam: https://www.cappellaamsterdam.nl/productie/cuba/
Vrijdag 19 mei 20:15 uur Muziekgebouw | Amsterdam
Zaterdag 20 mei 20:15 uur Concertgebouw de Vereeniging | Nijmegen
Zondag 21 mei 16:00 uur Grote Kerk | Alkmaar
Vrijdag 26 mei 20:00 uur PHIL | Haarlem
Zondag 28 mei 14:15 uur Amare | Den Haag
Dit is een origineel bericht van Cappella Amsterdam