MOA, de branchevereniging voor Marketing Insights, Research en Analytics, lanceert het keurmerk Fair Data. Een keurmerk dat consumenten inzicht biedt in welke (onderzoek)organisaties op verantwoorde wijze met data en persoonsgegevens omgaan.
Met het Fair Data keurmerk wil de MOA consumenten zekerheid bieden in het groeiende debat en de zorgen omtrent privacy en data. En dat is hard nodig want uit Europees onderzoek blijkt dat 70 procent van alle Europeanen zich zorgen maakt over misbruik van hun persoonsgegevens (bron: Euro Barometer 2011).
MOA directeur Wim van Slooten licht toe: “Consumenten maken zich steeds meer zorgen over hoe bedrijven omgaan met hun persoonsgegevens. En dus is het zaak voor steeds meer (research – en analytics) organisaties om te laten weten dat privacy bij hen in vertrouwde handen is. Daarom dit nieuwe keurmerk.”
Alleen organisaties die lid zijn van de MOA, en daarmee voldoen aan strenge kwaliteitseisen op het gebied van de omgang met persoonsgegevens, mogen het Fair Data keurmerk voeren en daarmee aan hun klanten en de consumenten zichtbaar maken dat data en privacy bij hun in vertrouwde handen is. Daarnaast heeft de MOA Tien Gouden regels opgesteld om aan consumenten inzichtelijk te maken waar organisaties aan moeten voldoen. Dat biedt houvast voor de consument.
Met de lancering van het Fair Data keurmerk loopt Nederland voorop als het gaat om transparantie met betrekking tot het omgaan met persoonsgegevens. Van Slooten: “wij hopen met dit keurmerk een voortrekkersrol te kunnen vervullen in Europa, want privacy en data is ook een issue buiten Nederland.”
Dit is een origineel bericht van MOA