Meer Nederlanders vieren weer Sinterklaas

• Lootjestrekken.nl

De feestdagenuitgaven stijgen dit jaar aanzienlijk: Nederlanders zijn van plan gemiddeld €134 uit te geven aan cadeaus voor Sinterklaas, het hoogste bedrag sinds het begin van de jaarlijkse meting in 2017. Opvallend is dat Nederlanders niet bewust van plan zijn méér uit te geven, maar zodra het om een concreet bedrag gaat, ligt dat toch hoger. Dat blijkt uit het jaarlijkse Feestdagenonderzoek 2025 van lootjestrekken.nl.

Meer Nederlanders vieren weer Sinterklaas

 Op de vraag “Vier je dit jaar Sinterklaas en/of Kerst?” antwoordt 52% van de Nederlanders dat zij Sinterklaas vieren, een stijging ten opzichte van vorig jaar (49%) en weer op het niveau van vóór corona. Daarmee blijft Sinterklaas stevig verankerd als een relevante traditie in Nederland.

“Sinterklaas blijft een moment van samenzijn en verrassingen dat diep in de Nederlandse cultuur geworteld is,” zegt Arjan Kuiper, oprichter van lootjestrekken.nl. “We zien dat gezinnen en vriendengroepen het feest juist blijven koesteren. Dat maakt het extra bijzonder dat deze traditie zelfs weer aan populariteit wint.”

Lootjes trekken blijft populair

Het traditionele lootjes trekken blijft stevig ingebed in de Nederlandse feestcultuur. 51% van Sinterklaasvierders boven de 18 is dit jaar van plan in de feestdagen lootjes te trekken. Het gebruik van het digitaal trekken van lootjes stijgt ook opnieuw: inmiddels regelt 30% van de Sinterklaasvierders het lootjes trekken via een app of website.

Invloed social media blijft beperkt: Vooral jongvolwassenen laten zich inspireren

Uit de resultaten van het Feestdagenonderzoek 2025 blijkt ook dat social media slechts een beperkte rol speelt bij de aankoop van cadeaus. Slechts 1% van de Nederlanders zegt vaak iets te kopen dat ze op social media hebben gezien, en 5% doet dat regelmatig. De meerderheid, 65%, zegt zelden of nooit aankopen te doen op basis van social media (33% zelden, 32% nooit).

Jongvolwassenen laten zich duidelijk vaker inspireren door social media dan oudere leeftijdsgroepen. Van de 18- tot 25-jarigen zegt 45% zich af en toe te laten beïnvloeden, terwijl dit aandeel bij de 55-plussers daalt tot ongeveer 12%. Het percentage dat aangeeft nooit beïnvloed te worden neemt juist toe met de leeftijd.

Over lootjestrekken.nl

lootjestrekken.nl biedt consumenten sinds 2001 de mogelijkheid om online lootjes te trekken en verlanglijstjes te maken. Deelnemers hoeven daarbij niet fysiek bij elkaar te komen, en niemand trekt zijn eigen lootje of dat van vorig jaar. In 2021 werd de lootjestrekken.nl-app gelanceerd, de meest gedownloade app tijdens de feestdagen in Nederland. lootjestrekken.nl, met het hoofdkantoor in Delft, is internationaal bekend onder de naam drawnames en had in 2024 ruim 35 miljoen gebruikers wereldwijd.