Bart Karstens
Aanleiding:
Gebruik laptop op veel scholen verplicht, lang niet elke ouder kan dat betalen
Dat het kostenplaatje voor digitale middelen op school een probleem kan zijn voor ouders, is bekend. Maar de digitalisering van het onderwijs brengt nog meer uitdagingen met zich mee. Zo zijn er zorgen om de onderwijskwaliteit, de privacy van het kind en de afhankelijkheid van grote technologiebedrijven. Scholen die deze uitdagingen niet zelf aankunnen, moeten worden geholpen.
Niet iedereen kan even goed met digitale leermiddelen omgaan. Bij verkeerd gebruik dagen leerlingen zichzelf niet genoeg uit. En als leraren onvoldoende thuis zijn in de digitale omgeving, heeft die omgeving ook geen toegevoegde waarde. Omdat er nog weinig structurele aandacht is voor digitale vaardigheden op school, dreigen er te grote onderlinge verschillen te ontstaan.
Kind gevraagd én ongevraagd volgen
Ook van ouders wordt verwacht dat zij voldoende digitaal vaardig zijn om hun kinderen via een online ‘leermanagementsysteem’ te volgen. Als zij dit kunnen, dan hebben ze de mogelijkheid hun kind gevraagd én ongevraagd te volgen. Dat raakt aan de privacy van het kind.
Afhankelijkheid van grote techbedrijven
Scholen op hun beurt staan ook onder druk. Zij zijn voor hun digitale systemen afhankelijk van slechts een paar grote technologiebedrijven. Met cloudgebaseerde toepassingen neemt die afhankelijkheid nog verder toe; hiermee worden diverse producten en diensten in een totaalpakket bij één aanbieder afgenomen.
Digitalisering in het onderwijs brengt veel uitdagingen met zich mee die scholen vaak niet zelf aankunnen. Meer inspanningen van zowel de Rijksoverheid als onderwijspartners zijn daarom hard nodig.
Dit is een origineel bericht van Rathenau Instituut
Ga naar alle berichten van deze organisatie.