Marktonderzoek waakt over persoonlijke informatie
Marktonderzoekbureaus willen graag een goed beeld krijgen van consumenten, van hun voorkeuren en gedragingen. Dat doen ze voor bedrijven, producten en overheden. Juist die sector wil nu echt werk maken van verantwoord gebruik van persoonlijke gegevens. Sinds kort hanteert de marktonderzoekbranche daarom een nieuw keurmerk: Fair Data.
Informatie is essentieel om de consument beter te helpen, met nieuwe en betere producten, afgestemd op diens wensen en smaak. Maar ook om allerlei overheden beter inzicht te geven in wat mensen willen en verwachten. Net zo belangrijk is hoe die informatie wordt behandeld. Niemand wil dat persoonlijke gegevens zomaar openbaar zijn of dat informatie wordt misbruikt. Privacy is daarom een hot item, en terecht. De marktonderzoekbranche garandeert met het nieuwe Fair Data-keurmerk dat gegevens in vertrouwde handen zijn en nooit ‘herkenbaar’ naar buiten komen of worden afgestaan. Dat is een manier van werken die al veel langer in de branche geldt, maar die nu ook echt herkenbaar is.
Digitaal spoor
Marktonderzoek kent veel manieren van informatie verzamelen. De telefonische enquête is bekend, maar de branche zet ook communities op waarin mensen kunnen meepraten over producten. Soms krijgen ze een online vragenlijst over allerlei onderwerpen. Steeds meer mensen zijn lid van een vast panel waarin zij hun mening kunnen geven. Er is nog een ander gebied waar marktonderzoek informatie vandaan haalt, en dat is big data. Het zijn de stukjes informatie die iedereen overal achterlaat: waar men artikelen koopt, welke artikelen, op welke sites is gezocht, soms zelfs waar mensen in een winkelstraat zijn en in welke winkel. Maar ook hoe een restaurant wordt beoordeeld en hoe vaak men uit eten gaat. Mensen laten nou eenmaal overal een digitaal spoor achter, en al die gegevens zeggen iets over het gedragspatroon en voorkeuren. Een specialist – de data-analist – kan uit de veelheid van die gegevens een patroon halen en zo ontstaat inzicht in wat grote groepen mensen doen, waar hun voorkeuren liggen, en wat ze misschien van plan zijn te doen. Ook voor deze digitale informatie geldt het Fair Data-keurmerk.
Gegevens in vertrouwde handen
Het nieuwe keurmerk, geïntroduceerd door de branchevereniging van marktonderzoekbureaus, de MOA, laat zien dat persoonlijke informatie in vertrouwde handen is. Bureaus die het logo voeren voldoen aan strengen eisen.
MOA-directeur Wim van Slooten zegt hierover: ‘Mensen maken zich steeds meer zorgen over hoe bedrijven omgaan met hun persoonsgegevens. Voor ons is het zaak om te laten weten dat privacy bij onze bureaus hoog in het vaandel staat.’
Alleen organisaties die lid zijn van de MOA, en voldoen aan de strenge kwaliteitseisen voor het gebruik van persoonsgegevens, mogen het Fair Data-keurmerk dragen en zo aan de consumenten duidelijk maken dat zij hun gegevens heel zorgvuldig behandelen.
Van Slooten: ‘De bedrijven die het Fair Data-logo mogen voeren, zullen nooit zonder toestemming van de consument de verkregen informatie in herkenbare vorm voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor de consument die gegevens heeft verstrekt. De consument kan erop vertrouwen dat persoonsgegevens integer en met respect worden behandeld. Privacy is ons uitgangspunt. Alle persoonlijke informatie die wij verzamelen, opslaan en bewerken behandelen wij op een heel secure en veilige manier. Wij gebruiken persoonlijke informatie alleen voor doeleinden waarover we de consument informeren of waarvoor toestemming is gegeven. Wij zijn ook transparant over de door ons verzamelde persoonlijke informatie en hoe we die gebruiken.’
Veilig idee
Het Fair Data-keurmerk moet voor alle consumenten een veilig idee zijn, zegt de MOA, en het is meteen een oproep voor andere bedrijfstakken om ook zorgvuldig om te gaan met persoonlijke gegevens.
Het Fair Data-keurmerk sluit aan op een grotere beweging om zorgvuldig te zijn met informatie. Dat alles past in de Europese richtlijnen die volgende jaar gaan gelden. Dan treedt in mei een nieuwe wet in werking die een veel strenger privacybeleid nastreeft. Nederland loopt wat dat betreft met zijn onderzoekbranche en het Fair Data-keurmerk voorop.
Dit is een origineel bericht van MOA