De nationale liefde voor Rotterdam groeit met de dag. Op de ranglijst van sterkste stedenmerken schuift de Maasstad van plaats zes naar plaats twee, vlak achter de dominante koppositie van Amsterdam. Vooral door de continue stroom van opvallende bouwprojecten wordt Rotterdam als de meest vernieuwende stad van Nederland gezien. De vierde editie van het Steden & Streken Merkenonderzoek, waaraan 12.243 mensen deelnamen, werd gehouden vóór het kampioenschap van Feyenoord.
Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
Top-10 merkkracht steden (+ positie in 2015, 2013 en 2011)
*In 2011 is Delft niet onderzocht omdat in dat jaar de 25 grootste gemeenten werden gemeten (nu de 50 grootste)
Imago van Feyenoord en Ajax lijkt veel op hun stad: stoer versus een tikje arrogant
De steeds warmere gevoelens voor Rotterdam zijn al langer zichtbaar in de voetballerij. Ook vóór het recente landskampioenschap scoorde Feyenoord al hoger op populariteit dan Ajax in het merkenonderzoek in de sportsector. ‘Het imago van de twee voetbalclubs lijkt veel op dat van hun stad’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Feyenoord en Rotterdam worden als stoer en degelijk ervaren. Ajax en Amsterdam ziet men als een tikje arrogant maar wel met internationale allure. De sterk toenemende populariteit heeft Rotterdam vooral te danken aan de continue vernieuwing in de stad. Amsterdam wordt geroemd om zijn grachten, brede cultuuraanbod, aantrekkelijke horeca en vele winkels.’
Inwoners van Maastricht en ’s-Hertogenbosch zijn het meest trots op hun stad
Terwijl de populariteit van Maastricht onder de gemiddelde Nederlander afneemt, blijven de Maastrichtenaren het meest trots op hun stad. ’s-Hertogenbosch en Groningen behouden hun tweede en derde plek op de ranglijst van steden met de hoogste waardering en binding onder de bewoners.
Top-10 merkkracht steden onder eigen inwoners
Delft en Haarlem zijn nieuwkomers in de top-10 van favoriete steden
Opvallende nieuwkomers in de top-10 van sterkste stedenmerken zijn Delft en Haarlem. ‘De kleinere, historische steden in de Randstad zijn duidelijk in trek onder bewoners en bezoekers. Deze kleinere steden combineren de aantrekkingskracht van de Randstad met de sfeer van de provinciestad’, verklaart merkadviseur Beerda. ’Ondanks de Bourgondische sfeer en de mooie natuur van Limburg en Brabant neemt de populariteit van de steden in de zuidelijke provincies af.’
Groningers voelen sterkste band met hun provincie, Flevolanders het minst In de provincie
Groningen is de band met de eigen provincie het sterkst. Opvallend is dat deze provincieband met name in de afgelopen jaren flink sterker is geworden. ‘Kennelijk beseffen de Groningers door het aardbevingsleed nog meer hoe ze van hun provincie houden’, verklaart adviseur Beerda. ‘De trots onder de Groningers was altijd al bovengemiddeld hoog, maar voor het eerst is deze nu het sterkst ontwikkeld van alle provincies.’
Voor de vierde keer op rij tonen Flevolanders zich het minst tevreden met hun woonomgeving. ‘De sfeer in Flevoland wordt het minst gewaardeerd vanwege de beperkte faciliteiten op het gebied van winkelen, horeca, cultuur en sport. Ook is de Flevolander het meest kritisch op zijn medebewoners. Wat betreft vernieuwing en de ruimte scoort Flevoland het best van alle provincies.’
Top-10 merkkracht provincies onder eigen inwoners
Veluwe en Zuid-Limburg blijven de prettigste streken van Nederland
De Veluwe en Zuid-Limburg zijn steevast de meest gewaardeerde streken dankzij de aantrekkelijke vakantiemogelijkheden in eigen land. De Veluwe heeft een streepje voor op Zuid-Limburg door de ruige natuur in Park De Hoge Veluwe en vanwege het Kröller-Müller Museum. Uitgezonderd het eiland Texel worden de Wadden een steeds geliefdere regio voor een binnenlandse vakantie.
Top-10 merkkracht streken (+positie in 2015, 2013 en 2011)
Onderzoek onder 12.243 respondenten
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2017 zijn 12.243 respondenten ondervraagd. Elke gemeente, streek en provincie is op 43 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (16 factoren), prestatie (21 factoren), bezoek, bezoekintentie en groeiverwachting. Onder de inwoners van de 30 grootste gemeenten en de provincies is op 13 aanvullende factoren navraag gedaan naar het woonplezier.
Dit is een origineel bericht van Hendrik Beerda Brand Consultancy
Ga naar alle berichten van deze organisatie.