MediaMarkt en DHL breiden samenwerking uit: nieuwe standaard in retail

13 OKT 2025 12:00 | MediaMarkt Benelux

Klanten kunnen wachtrij overslaan dankzij pakketautomaat

Klanten kunnen vanaf nu bij MediaMarkt winkels hun DHL-pakket en hun online bestelling van MediaMarkt ophalen. In steeds meer vestigingen staan pakketautomaten die beide functies combineren, waardoor consumenten tijd besparen en meer flexibiliteit hebben in waar en wanneer zij hun pakket ontvangen.

Sneller en eenvoudiger ophalen

Dankzij de Click & Collect-functie kunnen bestellingen, ook same day delivery orders, rechtstreeks uit de automaat worden opgehaald, zonder langs de servicebalie te hoeven. Na aankoop ontvangt de klant een QR-code waarmee het pakket eenvoudig uit de automaat kan worden gehaald die bij de ingang van de vestiging staat. Tegelijkertijd biedt de pakketkluis ontvangers van DHL pakketten een veilige locatie met ruime openingstijden in de buurt als alternatief voor bezorging aan huis.

“Met deze samenwerking laten we zien hoe innovatie en klantgerichtheid samenkomen,” zegt Patrick van der Linden, Managing Director Commercial MediaMarkt Benelux. “Het is voor ons belangrijk om voortdurend te zoeken naar slimme oplossingen die inspelen op veranderend klantgedrag. Door samen met DHL te investeren in dit concept, zetten we een nieuwe standaard voor service in de retail.”

Succesvolle testfase

Inmiddels beschikken 32 MediaMarkt-vestigingen over een pakketautomaat met Click & Collect-functie, waarvan er momenteel 6 operationeel zijn. De overige automaten worden de komende weken geactiveerd. MediaMarkt The Wall in Utrecht had de primeur. Het positieve resultaat vormt de basis voor een bredere uitrol. ”De verwachting is dat het aantal pakketautomaten bij MediaMarkt de komende periode snel zal groeien en voor de traditionele piekdrukte in november in bijna alle 54 winkels beschikbaar is,” zegt Thierry Hendriksen, Network Manager Pakketautomaten bij DHL eCommerce Benelux.

“Het bijzondere aan de samenwerking is de snelheid waarmee we de gezamenlijke app werkend hadden. Binnen zes weken hadden we de eerste versie staan”, aldus Sander Koot, Engineering Manager Pakketautomaten bij DHL eCommerce Benelux. “Samen met MediaMarkt ontwikkelen we door op Click & Collect”.

Meer gemak, minder wachttijd

De gezamenlijke oplossing zorgt ervoor dat klanten minder lang hoeven te wachten, meer keuzevrijheid hebben in hoe zij hun bestelling ontvangen en profiteren van een snellere en efficiëntere afhaalervaring. Bovendien draagt de bundeling van pakketstromen bij aan een duurzamere vorm van bezorging.

Steeds meer mensen maken gebruik van aflevering op een servicepunt of in een pakketautomaat als alternatief voor levering op het thuisadres. In een jaar tijd is het gebruik ervan verdubbeld. Gebruikers noemen flexibiliteit, gemak en duurzaamheid als pluspunten.

Over MediaMarkt MediaMarkt is de grootste elektronicaketen van Europa en is sinds 1999 actief in Nederland met momenteel 54 winkels. Inmiddels zijn er in België 29 winkels en 2 in Luxemburg. In totaal is de winkelketen met zo’n 1000 winkels actief in 11 Europese landen. Bij MediaMarkt staat de consument centraal. Jaarlijks bezoeken meer dan 100 miljoen consumenten MediaMarkt: door een bezoek aan de winkels of online. Door middel van de omnichannel-propositie wordt de consument via allerlei kanalen bediend en kan zelf worden bepaald hoe, waar en wanneer elektronica wordt gekozen, gekocht en ontvangen: via de winkel, webshop, app of Marketplace. Bij de Smartbar die zich in elke MediaMarkt-vestiging bevindt, wordt de klant totaal ontzorgd met advies en extra services, zoals het aanbieden van een unieke TV-kalibratie en het gebruiksklaar maken van laptops, tablets en smartphones. Daarnaast kan worden gekozen uit een ruim assortiment aan televisie- en telefoonabonnementen of uit diverse groene stroomaanbieders. Met BetterWay, onze duurzaamheidspropositie, helpen we consumenten bij hun duurzamere productkeuze en het verduurzamen van hun eigen gedrag. De winkelketen werd in 1979 opgericht en is onderdeel van de MediaMarkt Saturn Retail Groep. Meer info op www.mediamarkt.nl. Over DHL DHL is wereldwijd het toonaangevende merk in logistiek. De divisies van DHL bieden klanten expertise in nationale en internationale expres- en pakketzendingen, e-commerce- en fulfillmentdiensten, lucht- en zeevracht, transport via de weg en het spoor en industrieel supply chain management. Het wereldwijde netwerk omspant meer dan 220 landen met 400.000 medewerkers en verbindt mensen en bedrijven op een veilige en betrouwbare manier, wat handelsstromen ten goede komt. Met specifieke oplossingen voor groeimarkten en industrieën zoals technologie, life science en gezondheidszorg, engineering, energie, automobiliteit en retail; is DHL overduidelijk gepositioneerd als ‘het logistieke bedrijf voor de hele wereld’. DHL maakt deel uit van DHL Group. De groep boekte in 2024 een omzet van meer dan 84,2 miljard euro. Met het oog op maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij de samenleving en het milieu, draagt de groep bij aan het streven naar emissievrije logistiek in 2050. [zie https://www.dpdhl.com/en/sustainability/environment.html voor meer informatie hoe DHL dit wil bereiken]. Contactpersoon Media DHL: Frédérique Martin Telefoon: +31 (0)6 53597253 E-Mail: Frederique.Martin@dhl.com

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt