Toen de eerste golf het land raakte, schakelden ondernemingen in razend tempo om en vroegen velen zich af hoe ze tegelijkertijd ‘iets’ konden doen om het leed voor anderen te verzachten. Zo ook Rotterdams creatief bureau ‘Grndpa’. Een bus werd omgebouwd tot hip hop ice cream truck en kreeg de naam ‘The Pull Up Club’. Daarmee werden Rotterdammers in de zomer van 2020 getroost met ijs. Vanaf vandaag staat de bus te koop als onderdeel van een Non-Fungible Token (NFT). Oftewel; een ijscowagen als digitaal kunstwerk op de blockchain.
Wie ‘The Pull Up Club’ op een zonnige dag door de straat ziet rijden, legt niet meteen de link met een traditionele ijscowagen. De bus is gewrapped met teksten van de legendarische hiphopformatie ‘Wu-Tang Clan’ en is voorzien van een design geïnspireerd op straatcultuur en mode. Met frisse kleuren en een hoopvol nummer dat uit de speakers schalt moest het gevoel van zorgeloosheid overheersen in een tijd van anderhalvemeter en binnen zitten. Met het ontwerp zet het bureau een nieuwe standaard voor ijscowagens.
De mannen van Grndpa zijn opgegroeid met hiphop en delen de mindset “van weinig gekomen, maar alles proberen te bereiken”. Het betekende een bureau oprichten waarmee ze al jaren merken groter maken, maar ook tijdens een crisis de kans zien om de business om te gooien. De bus werd een rijdend fenomeen in de stad, waarvan mensen op straat spontaan gingen dansen. Bedrijven trakteerden hun personeel, scholen verrasten leerlingen met ijs en via Instagram werd de route van de bus nauwlettend in de gaten gehouden.
Een business case dat haar tijdsgeest prachtig vat maar nog niet ten einde is, ook al staat The Pull Up Club nu te koop als NFT. Van de bus is nu namelijk een 3D-animatie ontwikkeld die tot in detail overeenkomt, van vrieskasten tot tl-verlichting. De NFT, ook wel ‘token’, is een koppeling op een blockchain van een account aan een digitaal object, onder andere deze 3D-animatie. Wie de NFT koopt, ontvangt een eigendomsbewijs, maar in dit geval vertegenwoordigt het digitale item ook de bus als fysiek object. Dat betekent dat het kentekenbewijs en andere officiële papieren eveneens op de blockchain komen te staan. De koper van de NFT wordt dus ook eigenaar van de fysieke bus en kan ermee de straat op.
Het bureau gaat nog een stap verder door ook een speciaal ontwikkelde 3D-animatie van een ijsje als NFT op de markt te brengen: ‘Trippie Dippie’. Het plan is om elke maand een nieuwe smaak-editie uit te brengen tot een maximale oplage, die ook voor andere geïnteresseerden te koop is. Om deze NFT toegankelijk te maken voor een breder publiek wordt hij verkocht voor de prijs van vier bolletjes ijs bij de gemiddelde ijsboer om de hoek.
De koper van de Pull Up Club NFT, krijgt niet alleen het digitale kunstwerk van de bus én een fysieke business inclusief promotiemateriaal, maar ook iedere maand één NFT van een ijsje. Via het verkoopplatform ‘Rarible’ kunnen geïnteresseerden een bod uitbrengen vanaf 12 ETH, de meest gangbare cryptocurrency voor NFT. Vertaald naar een munteenheid waar we wat makkelijk mee rekenen, is dat €18.000,-.
Link naar de website met de NFT’s :
The Pull Up Club Truck NFT: https://rarible.com/token/0x60f80121c31a0d46b5279700f9df786054aa5ee5:1095023?
Ice Cream NFT: https://rarible.com/token/0xd07dc4262bcdbf85190c01c996b4c06a461d2430:615952?
Grndpa Creative agency
https://www.grndpa.com
https://www.instagram.com/grndpa_rotterdam/
Dit is een origineel bericht van Grndpa Creative agency