Europese autofabrikanten dreigen achterop te raken nu Chinese leiders in de wereldwijde EV-race terrein winnen

17 JUN 2025 16:33 | PR Newswire

BERLIJN, 17 juni 2025 /PRNewswire/ -- De ICCT (International Council on Clean Transportation) heeft haar derde Global Automaker Rating uitgegeven. Uit de studie blijkt dat de voorsprong van Chinese autofabrikanten in de race om de elektrische automarkt toeneemt, terwijl de grootste Europese autofabrikanten moeite hebben om hun positie te behouden.

De Global Automaker Rating biedt een jaarlijkse beoordeling op basis van gegevens van de vorderingen van autofabrikanten op weg naar een emissievrije toekomst gebaseerd op hun verkoopcijfers, technologische prestaties en strategische verbintenissen. Aan de hand van 10 specifieke metrieken voor 2024, geeft de studie een beoordeling van 's werelds 21 grootste autofabrikanten.

"De beoordeling van dit jaar laat zien dat 2024 voor Europese autofabrikanten een gemiste kans was. Terwijl de wereldwijde automarkten versneld elektrificeren, blijven de Duitse autofabrikanten, die afhankelijk zijn van export, achterop en voelen ze de druk. Een sterke thuismarkt voor elektrische voertuigen in Europa kan het momentum echter nog doen verschuiven. De marktverkoop van EV's in 2025 is al veelbelovend, maar de inzet blijft stijgen," verklaart Dr. Peter Mock, directeur van ICCT Europe.

Voor het derde jaar op rij zijn de "leiders" in de beoordeling het Amerikaanse Tesla en het Chinese BYD. Vorig jaar overtrof BYD Tesla echter voor het eerst in de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen op batterijen, met een stijging van 25% ten opzichte van 2023.

De beoordeling van dit jaar laat zien dat de marktdominantie van Chinese autofabrikanten toeneemt. Ze bezetten de top 5 posities in de klasse emissievrije voertuigen, en 5 van de top 6-plaatsen wat het aandeel van de verkoop van elektrische auto's betreft. Bedrijven zoals Geely en SAIC hebben al een aandeel van 50% in de verkoop van elektrische voertuigen en halen hun doelstellingen voor 2025 een jaar eerder dan gepland. China is nu goed voor meer dan 11 miljoen verkochte elektrische voertuigen per jaar - meer dan de helft van de wereldwijde verkoop van EV's.

In 2024 verloren Duitse en Franse autofabrikanten daarentegen terrein op de markt van de elektrische auto's. BMW's verkoopscore voor emissievrije voertuigen steeg met slechts 2 punten, terwijl VW, Mercedes, Stellantis en Renault elk 1 punt verloren. De klasse-indeling van hun emissievrije voertuigen verbeterde niet of nauwelijks.

De metriek van de strategische visie kende eveneens een koerswijziging, waarbij zowel BMW als Renault hun ambities voor emissievrije voertuigen naar beneden hebben bijgesteld. Hun respectievelijke merken MINI (BMW) en Dacia (Renault) lieten hun doelstellingen vallen om tegen respectievelijk 2031 en 2035 wereldwijd 100% emissievrije auto's te verkopen. VW en BMW kregen ook een lagere score voor hun batterijrecyclingmetriek vanwege gebrek aan bewijs voor aangekondigde plannen en partnerschappen.

Lees het volledige rapport

Logo -

View original content:https://www.prnewswire.com/news-releases/europese-autofabrikanten-dreigen-achterop-te-raken-nu-chinese-leiders-in-de-wereldwijde-ev-race-terrein-winnen-302483993.html

CONTACT: Susana Irles: susana.irles@theicct.org

Meer binnen deze rubriek