Kenia DigiSchool connectiviteitsproject maakt online leren voor dove kinderen mogelijk

19 MRT 2025 18:07 | PR Newswire

NAIROBI, Kenia, 19 maart 2025 /PRNewswire/ -- Huawei, UNESCO en overheidspartners kondigen officieel aan dat het Fase II van het Kenya DigiSchool Connectivity Project is afgerond. Hierbij worden 21 scholen aangesloten op het internet, waaronder 6 scholen voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften.

In lijn met de Digital Superhighway Agenda van de overheid en de belofte om alle Keniaanse scholen aan te sluiten op het internet, is het DigiSchool project een samenwerkingsverband tussen het Keniaanse ministerie van Onderwijs, het ministerie van ICT en Digitale Economie, Kenya Power (KPLC), UNESCO, en Huawei TECH4ALL.

Het aankondigingsevenement, dat op 14 maart plaatsvond op de Machakos Primary School for the Deaf, werd officieel geopend door Eng. John Tanui CBS, hoofdsecretaris van het Staatsdepartement voor ICT en Digitale Economie in Kenia. De school is een van de scholen voor dove kinderen die tijdens de tweede fase van het project werd aangesloten op het landelijke snelle glasvezelbreedbandnetwerk.

"We zijn hier op de Machakos basisschool voor doven om ervoor te zorgen dat de school wordt aangesloten op de nationale glasvezel, zodat ze beter kunnen leren en kunnen bijdragen aan betere leerresultaten. Omdat visuele toegang essentieel is voor doven, bevat het pakket ook een oplossing voor videoconferenties," aldus Eng. John Tanui CBS, hoofdsecretaris van het ministerie voor ICT en Digitale Economie. "Als overheid erkennen we de steun van de spelers uit de privésector bij het leveren van zo'n levensveranderend programma op de Machakos basisschool voor doven. Dit is inderdaad een enorme onderneming die strategische samenwerking vereist met partners zoals Huawei en UNESCO. We hopen dat we samen levens en bestaansmiddelen zullen blijven transformeren, terwijl we de agenda voor digitale inclusie bevorderen."

Met de apparatuur voor videoconferenties kan het Kenya Institute of Special Education (KISE) ondersteuning op afstand bieden aan schoolbeheerders, leerkrachten en leerlingen op dovenscholen, waardoor de onderwijscapaciteit op de scholen wordt vergroot en de toegang tot verschillende diensten wordt verbeterd.

"Met deze oplossingen verbetert Connectivity de efficiëntie van het onderwijsmanagement. Het helpt schoolhoofden om online toegang te krijgen tot managementsystemen. Het verbetert de toegang tot online onderwijsbronnen, of het nu gaat om video's, lesprogramma's of experts. En connectiviteit in het klaslokaal maakt leren interessanter, leuker en effectiever. In scholen voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften helpt connectiviteit experts om op afstand evaluatie- en revalidatiediensten te verlenen," zegt Stephen Zhang, Deputy CEO voor Huawei Kenia.

Tijdens het aankondigingsevenement konden de aanwezigen uit eerste hand ervaren hoe kinderen het internet in de klas gebruiken en wat de potentiële voordelen zijn van online videogesprekken tussen leerlingen en KISE-experts.

"UNESCO staat klaar om te blijven samenwerken met de regering van Kenia, Huawei en alle andere belanghebbenden om inclusief en rechtvaardig kwaliteitsonderwijs te garanderen en mogelijkheden voor een leven lang leren voor iedereen te bevorderen, zoals vermeld in Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling 4 en de amibities van het Nationaal Strategisch Plan voor de Onderwijssector," aldus Louise Haxthausen, directeur van het Regionaal Kantoor van UNESCO voor Oost-Afrika.

In het kader van haar langetermijninitiatief voor digitale inclusie TECH4ALL heeft Huawei het DigiSchool Connectivity Project ondersteund sinds de start van Fase I. Huawei is verantwoordelijk voor technische beoordelingen, het ontwerp van oplossingen, de levering van de apparatuur en het projectbeheer. Door te verbinden met het glasvezelnetwerk van de overheid NOFBI, maken de snel inzetbare volledig optische toegangs- en FTTR-B-oplossingen van Huawei hoogwaardige, volledig optische Wi-Fi-verbindingen en een snelle netwerkervaring mogelijk voor online cursussen en live videolessen in de doelscholen.

Fase 1 van het DigiSchool-project sloot 13 scholen aan op het internet, waarvan 6000 leerlingen en leerkrachten profiteerden. Een evaluatie van fase I liet het volgende zien:

-- 98% van de leerlingen zei dat het internet voldoet aan hun onderwijsbehoeften. -- 84% gaf aan dat het internet leren spannender maakt. -- 71% zei dat online bronnen complexe ideeën gemakkelijker maken om te begrijpen. Over TECH4ALL

TECH4ALL is Huawei's langetermijninitiatief en actieplan voor digitale inclusie. TECH4ALL maakt gebruik van innovatieve technologieën en partnerschappen om inclusie en duurzaamheid in de digitale wereld mogelijk te maken.

Bezoek de website van Huawei TECH4ALL op https://www.huawei.com/en/tech4all

Volg ons op X op https://x.com/HUAWEI_TECH4ALL

Foto -

View original content:https://www.prnewswire.com/nl/persberichten/kenia-digischool-connectiviteitsproject-maakt-online-leren-voor-dove-kinderen-mogelijk-302406154.html

CONTACT: Gary Marcus Maidment, gary.marcus.maidment@huawei.com

Meer binnen deze rubriek