Het geheime ingrediënt: Volgens een enquête van Knorr is koken de ultieme groene vlag bij daten

25 MRT 2025 18:15 | PR Newswire

ROTTERDAM, Nederland, 25 maart 2025 /PRNewswire/ -- Koken is de ultieme groene vlag volgens 78% van de singles tussen 18-35 jaar. Bijna twee derden (65%) geeft aan dat ze makkelijker contact zullen zoeken met iemand op een datingapp als die persoon geïnteresseerd is in koken of kan koken, terwijl een op de drie (37%) niet eens wil overwegen om te daten met iemand die niet kan koken.

Uit de resultaten van een nieuwe internationale enquête in opdracht van Knorr, de wereldwijde smaakexpert, blijkt dat driekwart (75%) van de respondenten wel eens heeft gekookt, terwijl een op drie (32%) heeft leren koken om indruk te maken op een geliefde. Een indrukwekkende 90% van de singles zegt ook dat ze eerder geneigd zijn om nog een date met iemand te accepteren nadat ze een geweldige maaltijd werden voorgeschoteld.

Om mensen te helpen hun dating-spel op een hoger niveau te tillen, heeft Knorr #UnlockYourGreenFlag gelanceerd, een campagne die de kracht van koken uitdraagt om singles bij elkaar te brengen. Terwijl we langs rode vlaggen navigeren, blijkt koken een betrouwbare 'groene vlag' voor daten - daarom moedigt Knorr singles aan om met hun kookplezier uit te pakken door dit aan hun datingprofiel toe te voegen.

Volgens de enquête is koken ook een van de belangrijkste interesses (81%) die mensen aantrekkelijk vinden, samen met een goede dagelijkse huidverzorging (72%) en goed zijn in sport (70%). De horoscoop lezen (26%), handelen in crypto (21%) en het hosten van een podcast (19%) belandden onderaan de lijst van aantrekkelijke hobby's.

Maar waarom is goed kunnen koken zo aantrekkelijk? Uit het onderzoek bleek dat bijna de helft van de respondenten zegt dat het onafhankelijkheid aantoont (49%), dat die persoon voor anderen kan zorgen (47%) en dat hij of zij attent is (37%).

Creatieve recepten (49%), je eigen draai aan een recept geven (44%), groenten goed kunnen fijnhakken (39%) en opscheptechnieken (33%) werden uitgeroepen tot de meest aantrekkelijke kookvaardigheden, terwijl Salt Bae-kruidentechnieken (13%) en flamberen (8%) minder aantrekkelijk bleken en onderaan de lijst stonden.

Bij de vraag wat klaar te maken voor een dating avond, waren niet-gekruide gerechten (31%), magnetronmaaltijden (28%), alles wat te pittig was (23%) en te gare pasta (22%) de grootste nee-knikkers voor een dating avond.

Maar singles zijn gewaarschuwd. Uit het onderzoek van Knorr bleek dat bijna een vijfde van de singles (17%) toegeeft te overdrijven of te liegen over hun kookkunsten om op een potentiële pretendent indruk te maken, terwijl meer dan een op tien (13%) zelfs zover is gegaan om in een restaurant of winkel iets te kopen en voor te doen alsof het zelf was klaargemaakt.

Niek de Rooj , Global Masterbrand Director van Knorr, verklaart: "Met #UnlockYourGreenFlag steunt Knorr singles door hen de universele groene vlag aan te bevelen waar iedereen het over eens is: kunnen koken. Als je wingman in de keuken, willen we aan de wereld kond maken hoe krachtig dit kan zijn. Of je er nu goed of wat minder goed in bent, voor iemand koken is een geweldige manier om je creativiteit te tonen, terwijl het ook helpt om een band op te bouwen met je date en hem of haar te laten zien dat je om hem of haar geeft.

"Dus als je op zoek bent naar liefde - of gewoon iemand om je nieuwste recept te laten proeven - probeer dan je spel te verbeteren door koken aan je datingprofiel toe te voegen."

Kom meer te weten over de campagne en de evenementen op de #UnlockYourGreenFlag TikTok account.

*Onderzoek uitgevoerd door Censuswide. Enquête bij 4.001 mensen die voor dating openstaan en tussen 18 en 35 jaar oud zijn, inclusief mensen die momenteel datingapps gebruiken versus anderen die dat niet doen (1000 telkens in: Vietnam, India, Argentinië en 1001 in Canada). Gegevens verzameld tussen 13.12.2024 en 20.12.2024. Censuswide respecteert en heeft leden in dienst van de Market Research Society en volgt de MRS-gedragscode en ESOMAR-principes.

Over Knorr

Knorr's passie voor beter koken en eten stamt uit de begintijd van het merk in 1838. Knorr is trots het 5e meest gekozen FMCG-merk ter wereld te zijn (volgens Kantar World Panel) en het grootste voedingsmerk van Unilever - gestoeld op de belofte om lekker eten klaarmaken voor iedereen toegankelijk te maken. De producten van Knorr worden in meer dan 90 landen over de hele wereld verkocht en de producten worden 3,1 miljard keer per jaar gekozen, in 379 miljoen huishoudens. 95% van de gebruikte groenten en kruiden zijn afkomstig uit duurzame landbouw en Knorr koopt steeds vaker ingrediënten die volgens de principes van regeneratieve landbouw worden verbouwd.

Foto:

View original content:https://www.prnewswire.com/nl/persberichten/het-geheime-ingredient-volgens-een-enquete-van-knorr-is-koken-de-ultieme-groene-vlag-bij-daten-302411037.html

CONTACT: Catriona Martin, cmartin@webershandwick.com, +447977530153

Meer binnen deze rubriek