Nederlanders lopen niet warm voor het verzetten van de klok

24 OKT 2024 08:23 | Bolsius

De wintertijd verdeelt het land

Nederlanders hebben nauwelijks zin in de start van de wintertijd. Slechts 22% geeft aan uit te kijken naar het verzetten van de klok in het laatste weekend van oktober. Uit het onderzoek van Ipsos I&O, in opdracht van kaarsenmerk Bolsius, blijkt bovendien dat er onder de 1000 ondervraagde Nederlanders grote verdeeldheid heerst of de wintertijdperiode als positief of negatief wordt ervaren.  

Voor de ene helft van de Nederlanders roept de wintertijd een negatief gevoel op. Deze periode wordt voor hen getypeerd met woorden als donker en koud, maar ook druilerig weer, eenzaam en somber worden vaker genoemd. De andere helft van de Nederlanders is juist wel positief. Bij hen komen vaker termen als gezellig, sfeervol, knus, warmte en samen naar voren als het over de wintertijd gaat. De langere avonden die daarbij horen, worden door deze groep juist erg gewaardeerd.

Fotobijschrift: "Telefoon uit en kaarsen aan". De foto mag online rechtenvrij worden gebruikt, mits in context met dit bericht. Voor een uitgeprinte foto dient contact op te worden genomen met de woordvoerder van Bolsius (bekend bij de redactie).

Wintertijd verhoogt schermtijd

Bijna driekwart (71%) van de ondervraagden geeft aan in de winter meer tijd in huis door te brengen. De invulling van de avond is daarbij wel anders dan in de zomer. 40% gaat in de winter vroeger naar bed, maar met name opvallend is het verschil in schermtijd. 50% van de Nederlanders geeft aan in de wintertijd meer tijd door te brengen op hun scherm, bijvoorbeeld op telefoon of tv. Van die groep geeft bovendien eenderde aan dat dit ervoor zorgt dat de rest van het huishouden ook meer naar een scherm kijkt.

Langere winteravonden vragen om sfeer

Doordat we vaker binnen zitten tijdens de langere winteravonden, geeft bijna zes op de tien (56%) aan dat het creëren van sfeer in huis meer aandacht krijgt dan in de zomer. Uit het onderzoek blijkt dat we vaker onder een dekentje op de bank kruipen, kaarsen aansteken en de gordijnen dicht doen. Het aansteken van kaarsen blijkt dé manier om een fijne sfeer in huis te brengen.

Fotobijschrift: "Laat maar komen die wintertijd". De foto mag online rechtenvrij worden gebruikt, mits in context met dit bericht. Voor een uitgeprinte foto dient contact op te worden genomen met de woordvoerder van Bolsius (bekend bij de redactie).

‘Verlicht de wintertijd’

Mensen die kaarsen branden zijn zelfs een stuk positiever over het verzetten van de klok en de wintertijdperiode dan mensen die dat niet doen, blijkt uit het onderzoek. “Zij weten al: het aansteken van kaarsen verlicht de wintertijd, letterlijk en figuurlijk”, licht Thomas Gribnau van het Nederlandse kaarsenmerk Bolsius toe. Het verzetten van de klok vormt bovendien voor de ruime meerderheid van die groep ook het startsein om (vaker) kaarsen te gaan branden. Voor Bolsius zijn de resultaten uit het onderzoek een belangrijke reden om juist in het weekend waarin de klok wordt teruggezet door het hele land kaarsjes uit te delen en om Nederlanders te laten ervaren hoe zij de wintertijd kunnen ‘verlichten’.

Met de start van de wintertijd nodigt Bolsius iedereen uit om te gaan genieten in een ander licht. Indien u meer informatie wenst, kunt u contact opnemen met Marjolijn van de Kerk-van Mierlo via Marjolijn.vandeKerk-VanMierlo@nl.bolsius.com of telefonisch via +31(0)653467062. Bolsiuskaarsen aan, telefoon uit. “Laat maar komen die wintertijd, het is tijd voor gezelligheid”. Onderzoeksverantwoording: De data is gebaseerd op online onderzoek door Ipsos I&O onder een nationaal representatieve steekproef Nederlanders (n=1.000). Het onderzoek is nationaal representatief uitgezet op geslacht, leeftijd (18-65) en regio. De data zijn verzameld tussen 8 en 11 oktober 2024. Voor meer informatie neem contact op met Paulien Schieven (Chief Client Officer), paulien.schieven@ipsos.com. Achtergrondinformatie: Bolsius is een Nederlands familiebedrijf dat al ruim 150 jaar met passie kwaliteitskaarsen maakt en is B Corp gecertificeerd. Onlangs is de tweede editie van het Impact Report verschenen. Lees het Impact Report hier: https://www.bolsius.com/wp-content/uploads/2024/09/Bolsius-Impact-Report-2024-English.pdf

Meer binnen de rubriek Diversiteit, lifestyle en mode