Utrecht, 24 juni 2018
Recordopbrengst van 1,1 miljoen voor Ronald McDonald Huizen
Deelnemers aan de sponsortochten HomeRide en HomeRun hebben dit weekend een recordopbrengst van ruim 1,1 miljoen euro bij elkaar gefietst en gerend. Ze legden respectievelijk 500 kilometer en 240 kilometer in 24 uur afom de afstand tussen zieke kinderen en hun ouders te verkleinen. Op het moment dat het laatste team over de finish kwam op zondagmiddag om 16.00 uur stond de tellen op € 1.997.000,-. De ervaring leert dat de opbrengst in de week na het event nog ligt oploop.
Ruim twaalfhonderd amateurwielrenners en hardlopers gingen 24 uur lang tot het uiterste voor het goede doel: het Ronald McDonald Kinderfonds. “Een geweldig bedrag, dit overstijgt onze verwachtingen”, zegt Renate Westerlaken, directeur van het Ronald McDonald Kinderfonds. “Na het succes van voorgaande jaren, wederom een fantastisch resultaat. Geweldig dat zoveel mensen de Ronald McDonald Huizen een warm hart toedragen. Ik wil iedereen enorm bedanken. Jullie brengen ouders dichtbij hun zieke kind en maken vele overnachtingen mogelijk.”
Tegenwind, verzuurde spieren, vechten tegen de slaap
Zowel de HomeRiders als de HomeRunners doorstonden de pittige beproeving dit weekend. Tegenwind, verzuurde spieren, vechten tegen de vermoeidheid in de nacht. Maar zij hielden de moed erin en gingen gestaag en vastberaden door. “Je weet waar je het voor doet. Het is zwaar, maar zeer de moeite waard”, zegt een deelnemer terwijl hij moe maar voldaan op een stoep bij de Utrechtse Dom zit. “Dit is zo’n mooi doel. Die ouders met die zieke kinderen, die hebben het pas zwaar.”
Je gunt dat alle ouders
Ook HomeRide team Stars in Heaven is binnen. De drijvende krachten achter dit team zijn vaders Alexander, Harm en Boudewijn. Zij hadden alle drie een ernstig ziek zoontje in het Sophia Kinderziekenhuis en leerden elkaar kennen in Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam. De jongetjes hebben het alledrie niet gered en nu delen de vaders samen één bijzondere missie: meedoen aan HomeRide. Teamcaptain Alexander: “Dankzij het Huis konden mijn vriendin en ik elke dag bij onze zoon zijn. Zo konden we alles in zijn korte leventje meemaken. Dat is onbetaalbaar. We gunnen dat alle ouders.”
Alle HomeRunners en HomeRiders werden zaterdag om 14 uur op het Domplein in Utrecht weggeschoten. De HomeRiders reden hun 500 kilometer in een hartvorm door Nederland. De HomeRunners liepen hun route ook in hartvorm. Zij legden 240 kilometer af. Onderweg werden de Ronald McDonald Huizen in Amsterdam, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Tilburg, Nijmegen en Utrecht aangedaan en een aantal speciaal voor hen ingerichte McCheerpoints van hoofdsponsor McDonald’s, om zondag weer op hetzelfde Domplein te finishen. De route van beide sponsortochten heeft de vorm van een hart want: Home is where the heart is. Die laatste zin was voelbaar: bij het in de armen vallen van familie en vrienden werd er menig traantje weggepinkt.
McDonald’s betrokken hoofdsponsor
McDonald’s is de trotse en betrokken hoofdsponsor van HomeRide en HomeRun.Medewerkers van McDonald’s liepen en fietsten zelf ook mee. Algemeen directeur Manu Steijaert: “Het was geweldig om te zien hoeveel mensen deze maanden op de been waren voor HomeRide en HomeRun met als doel zoveel mogelijk overnachtingen in een Ronald McDonald Huis te realiseren. Je familie dichtbij lijkt zo vanzelfsprekend, tot er opeens iets gebeurt waardoor alles anders is en je kind ernstig ziek in het ziekenhuis ligt. Dan besef je pas dat die ene veelgebruikte zin klopt: home is where the heart is. Dichtbij je zieke kind. De Ronald McDonald Huizen maken dat mogelijk. Ik ben er trots op om daar samen met zoveel McDonald’s-medewerkers een bijdrage aan te leveren.”
Dit is een origineel bericht van Ronald McDonald Kinderfonds
Ga naar alle berichten van deze organisatie.