Rotterdam, 24 september 2024 - Mantelzorgers in Nederland staan onder toenemende druk, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Nationaal Mantelzorgonderzoek, uitgevoerd onder 1.946 mantelzorgers. Een opvallende 53% van de respondenten zorgt zeven dagen per week voor hun naasten, een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar.
Van de mantelzorgers die zeven dagen per week zorg verlenen, geeft 55% aan hiermee door te willen gaan. De zorglast blijft echter niet zonder gevolgen: 76% van deze groep maakt zich wel eens zorgen over hun eigen gezondheid door het uitvoeren van mantelzorgtaken. Bovendien ervaart 68% schuldgevoelens wanneer ze niet in staat zijn om zorg te verlenen. Het onderzoek, uitgevoerd door Senior Service en SeniorWeb, benadrukt de zware last die op de schouders van mantelzorgers rust en de blijvende behoefte aan ondersteuning.
Onbekendheid over zorgopties en vergoedingen
Een zorgwekkend punt is de onbekendheid over beschikbare zorgopties en vergoedingen:
● 43% van de mantelzorgers geeft aan dat hun dierbaren niet op de hoogte zijn van beschikbare zorgopties en voorzieningen voor de toekomst.
● 44% heeft nog geen gesprek gevoerd over toekomstige zorgbehoeften. Van deze groep denkt 28% dat het nog niet nodig is, terwijl 38% ervan uitgaat dat ze dit regelen als de situatie zich voordoet.
● 62% van de mantelzorgers weet niet of hun zorgverzekeraar een vergoeding biedt voor vervangende mantelzorg in het aanvullende pakket.
Personeelstekorten bemoeilijken situatie
Het onderzoek wijst verder op de problemen veroorzaakt door personeelstekorten in de thuiszorg. Maar liefst 84% van de mantelzorgers hecht veel waarde aan een vast gezicht in de zorg, wat vertrouwen en continuïteit biedt. Door de huidige personeelstekorten is dit echter vaak niet te garanderen. Dit leidt ertoe dat 30% van de mantelzorgers die thuiszorg heeft aangevraagd, deze niet heeft ontvangen, vaak door een tekort aan personeel (38%).
Digitale uitdagingen blijven een obstakel
De digitalisering in de zorg biedt zowel kansen als uitdagingen voor mantelzorgers. Een grote meerderheid (78%) maakt gebruik van mobiele apparaten voor hun zorgtaken, waarbij 83% digitaal contact onderhoudt met zorgverleners zoals huisartsen en thuiszorg. Bijna 70% regelt medische afspraken via digitale kanalen. Hoewel 28% van de respondenten ervaart dat digitalisering hun taken vergemakkelijkt, brengt het ook obstakels met zich mee. Zo worstelt bijna een derde (29%) met het inloggen via de DigiD van hun zorgvrager, vindt een kwart het lastig om de juiste informatie te vinden, en ervaart 20% moeilijkheden bij het leggen van contact met zorgverleners. Deze digitale hindernissen leiden ertoe dat een overgrote meerderheid (78%) van de mantelzorgers de voorkeur geeft aan telefonische ondersteuning bij problemen met digitale processen.
Oproep tot actie
“Het is zorgwekkend dat mantelzorgers niet de ondersteuning en informatie krijgen die ze nodig hebben”, zegt Janneke van Beuzekom, directeur van Senior Service. “De uitkomsten van dit onderzoek tonen aan dat er dringend behoefte is aan meer duidelijkheid en toegankelijkheid van zorgopties, zowel voor mantelzorgers als voor hun dierbaren. Het is tijd voor actie om deze cruciale groep beter te ondersteunen.”
“Steeds meer zorgverleners bieden hun diensten digitaal aan, terwijl lang niet iedereen de vaardigheden bezit deze diensten te gebruiken. Hierdoor lopen mensen bijvoorbeeld passende zorg of toeslagen mis. Het bieden van een ondersteuningsnetwerk om mensen te helpen met hun digitale vaardigheden blijft cruciaal. Ook blijven wij hameren op telefonische bereikbaarheid van zorgverleners”, voegt Daniel de Levita, directeur-bestuurder van SeniorWeb toe.
Meer informatie over het Nationaal Mantelzorgonderzoek 2024 en aanvullende resultaten zijn te vinden op www.nationaalmantelzorgonderzoek.nl.
Over Senior Service
Senior Service biedt sinds 1995 een waardevolle aanvulling op mantelzorg. De jonge Rotterdamse ondernemer Floris Vervat zette in 2006 zijn eerste stappen in deze specifieke zorgmarkt, gemotiveerd door een gebrek aan zorgoplossingen voor zijn eigen grootouders. Na een overname van Senior Service in 2010 ontstond de oudste landelijk werkende thuishulporganisatie van Nederland. Met een breed scala aan diensten, van thuishulp tot 24-uurs zorg, streeft Senior Service ernaar om ouder worden in Nederland voorgoed te veranderen.
Voor meer informatie over het onderzoek en onze diensten, neem contact op met Janneke van Beuzekom, directeur van Senior Service, via media@seniorservice.nl.
Over SeniorWeb
SeniorWeb is een landelijke vereniging zonder winstoogmerk die sinds 1996 actief is. Wij vinden de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het leven van senioren. Het is onze missie senioren het gemak en plezier van de digitale wereld te laten ontdekken. De combinatie van informatie, educatie en hulp maakt SeniorWeb uniek. Met 151.000 leden, 2.800 vrijwilligers, een drukbezochte website (14 miljoen bezoeken per jaar), het populaire computertijdschrift Enter, computerhulp (via internet, telefonisch en aan huis) en ruim 500 leslocaties in het hele land brengt SeniorWeb de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar.
Dit is een origineel bericht van Senior Service