Jongeren stellen vier keer zo vaak een aankoop uit tot Black friday als 55-plussers

• Overstappen.nl

Uit onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat jongeren vaker aankopen uitstellen tot Black Friday dan oudere consumenten. Van de 55-plussers schuift slechts 13% een aankoop op naar het kortingsweekend, tegenover 54% van de 18- tot 34-jarigen. Jongeren stellen daarmee vier keer zo vaak een aankoop uit als de oudste leeftijdsgroep. Black Friday vormt vooral voor jongeren dus een belangrijk aankoopmoment.

Oudere consumenten stellen nauwelijks aankopen uit

De meeste ouderen wachten niet op Black Friday. 87% van de 55-plussers stelt geen aankoop uit, en bij 35- tot 54-jarigen ligt dat aandeel op 68%. Onder jongeren is dat 46%. Naarmate de leeftijd stijgt, neemt de neiging om te wachten dus duidelijk af. Jean-Paul Würsten, telecomexpert bij Overstappen.nl licht toe: 

“Jongeren plannen hun aankopen rond bekende momenten waarop korting wordt aangeboden. Die generatie is gewend om prijzen te vergelijken en reageert sneller op tijdelijke deals. Oudere consumenten kopen vooral wanneer het uitkomt en laten Black Friday vaker links liggen.”

Korting als belangrijkste motivatie

Van de consumenten die hun aankopen uitstellen, geeft 90% aan dat de korting de belangrijkste prikkel is. Voor hen is Black Friday een moment om prijzen te bekijken, aanbiedingen te vergelijken en een beter beeld te krijgen van het totale aanbod. Vooral elektronica, zoals televisies, laptops en smartphones worden in deze periode gekozen en aangeschaft.

Landelijk beeld: bijna een derde wacht op Black Friday

Hoewel jongeren duidelijk de drijvende kracht zijn achter het uitstellen van de aankopen, is het landelijke beeld gemengd. Gemiddeld stelt iets minder dan een derde (27%) van de Nederlanders hun aankopen uit tot Black Friday. Het evenement is dus volop aanwezig in de samenleving, maar de impact is sterk afhankelijk van leeftijd.